meest recent
- 17:33Kamikaze Maikel Zijlaard vliegt door de bochten in ultrakorte proloog in Romandië
- 16:46"Ik ben blij om weer in de buitenlucht te rijden": Wout van Aert geniet van fietstocht in lentezonnetje
- 15:18BEKIJK - Italiaan Giovanni Lonardi zegeviert in Turkije na declassering van Danny van Poppel
- 12:53Primeur: Lotte Kopecky voert als eerste Belgische de wereldranglijst aan
- 11:46Wat was de allerstrafste stoot van het voorjaar? Stem en win een gesigneerd Wielerclub Wattage-truitje
- 11:23Isaac Del Toro krijgt langste wielercontract: talentvolle Mexicaan ligt tot 2029 (!) vast bij UAE
- 07:00Thibau Nys opent wegseizoen in Romandië: "Hij kan als reserve nog opgeroepen worden voor de Giro"
- 06:33Van beste thriller tot stuntman: wie krijgt een Oscar voor het wielervoorjaar 2024?
- 17:33Kamikaze Maikel Zijlaard vliegt door de bochten in ultrakorte proloog in Romandië
- 16:46"Ik ben blij om weer in de buitenlucht te rijden": Wout van Aert geniet van fietstocht in lentezonnetje
- 15:18BEKIJK - Italiaan Giovanni Lonardi zegeviert in Turkije na declassering van Danny van Poppel
- 12:53Primeur: Lotte Kopecky voert als eerste Belgische de wereldranglijst aan
- 11:46Wat was de allerstrafste stoot van het voorjaar? Stem en win een gesigneerd Wielerclub Wattage-truitje
- 11:23Isaac Del Toro krijgt langste wielercontract: talentvolle Mexicaan ligt tot 2029 (!) vast bij UAE
- 07:00Thibau Nys opent wegseizoen in Romandië: "Hij kan als reserve nog opgeroepen worden voor de Giro"
- 06:33Van beste thriller tot stuntman: wie krijgt een Oscar voor het wielervoorjaar 2024?
Wuyts in Facebook Live: "Ik heb Sagan dit weekend enorm gemist"
1. Heb je Sagan gemist? (een vraag van Glenn)
Wuyts: "Ik heb Sagan enorm gemist. Hoe langer ik er over nadenk, hoe meer dat ik ervan overtuigd ben dat hij de enige vedette is in het wielerpeloton, na het verdwijnen van onder meer Boonen en Contador. Sagan staat qua uitstraling toch nog een stukje hoger dan de andere toppers."
"Van Sagan weet je altijd dat hij de wedstrijd zal maken en meebepalen. Hij schept ruimte. Ondanks de tegenwind zou Sagan in de Omloop toch doorgereden hebben, wat het voor Vanmarcke en Van Avermaet ook gemakkelijker zou hebben gemaakt."
2. Was de wind de grote spelbreker? (vraag van Gino Decomble)
Wuyts: "Ongetwijfeld, vooral omdat we met "onzekeren" op pad waren. Je zag toch wel een aantal lieden die beperkt waren. Het zou hen niet lukken om zomaar de boel kapot te rijden, zelfs niet met 2 à 3 man. Want er komt nog altijd wat aan en zelfs na de Bosberg ligt er nog een heel stuk tot de aankomst in Meerbeke."
"Het was wel voorspelbaar dat er in die laatste dalende lijn naar Ninove mogelijkheden zouden liggen. Maar daar hebben we dan geen gebruik van gemaakt. Als Van Aert het nog eens mag overdoen, dan is hij mee met Valgren Andersen."
3. Was het te koud om de koers in handen te nemen? (Filip De Prijcker)
Wuyts: "De koude mag zeker niet onderschat worden. Je verbruikt veel meer energie, maar dat voel je niet onmiddellijk. Je vergeet daardoor gemakkelijk enkele essentiële dingen, zoals eten en drinken."
"En dan kom je jezelf veel gemakkelijker tegen op een onbewaakt moment. Wellens trok bijvoorbeeld een drietal keer ten aanval en was dan plots weg."
4. Zorgt de aanloop naar de Muur voor een defensieve koers? (Tom Cuyx)
Wuyts: "Het zou kunnen dat de aanloop naar de Muur voor een defensievere koers zorgde, in combinatie met de tegenwind. De renners komen voorbij de Haaghoek en dan komen er nog 7 hellingen. Dan denk je: “Wat zal ik straks doen, als ik alleen val?”"
5. Ploegen werkten weinig samen. Hoe kwam dat? (Jurgen Declerck)
Wuyts: "Daar heb ik geen pasklaar antwoord op. In Kuurne stond ik wat versteld dat ploegen gewoon hun kopbeurt deden in het peloton: Astana deed even zijn werk, Lotto-Jumbo deed even zijn werk. Maar de samenwerking verliep nooit gestroomlijnd."
"Koersten ze met de onzekerheid dat hun sprinter het niet zou afwerken, omdat Démare en Groenewegen daar zitten? We mogen niet vergeten dat er ook consignes komen uit de volgauto’s, die vaak tegenstrijdig zijn met het temperament van de renners."
6. Wanneer zullen ze strenger optreden tegen renners op fietspaden in koers?
Wuyts: "Ik heb het dit weekend ook weer een paar keer vastgesteld. Nu wordt een onderscheid gemaakt tussen het wegdek en trottoirs die duidelijk gescheiden of niet gescheiden zijn. Dan wordt het nog moeilijker om te beoordelen."
"En er zijn ook verschillende situaties in een peloton waarin je geen uitwegmogelijkheid hebt als er plots iets gebeurt voor je neus. Installeer die (video)ref in alle wedstrijden en evalueer op basis van de situaties zelf."