Ga naar de inhoud

meest recent

      Kompany in thesis: "Maak tickets Premier League goedkoper"

       vr 5 januari 2018 16:15
      Kompany liet zijn licht schijnen op de ticketprijzen van de Premier League.
      In het radioprogramma "Wake Up to Money" van de BBC heeft Vincent Kompany uitgebreid over zijn studie gesproken. De vedette van Manchester City en de Premier League onderzocht hoe het dalen van ticketprijzen kan resulteren in extra opbrengsten door de verkoop van de tv-rechten.

      "Fans helpen bij de verkoop van tv-rechten"

      Kompany rondde vorige week zijn MBA-opleiding aan de Manchester Business School succesvol af. Zijn thesis handelde over hoe Premier League-clubs kunnen profiteren van het thuisvoordeel. De ticketprijzen kwamen daarbij aan bod. De Rode Duivel lichtte zijn thesis toe bij de BBC.

      "Fans helpen bij het creëren van de ambiance in een stadion. Zo helpen zij er ook aan mee dat clubs hun tv-rechten kunnen verkopen. We moeten dat argument gebruiken om de prijzen voor de fans te verlagen", vindt Kompany.

      "Mensen die echt leven voor de club, kunnen niet altijd een ticket betalen"

      Tijdens zijn onderzoek sprak Kompany met 25 topvoetballers, zoals Thierry Henry of Frank Lampard. Daaruit kon hij concluderen dat er een financieel voordeel uit te halen valt, wanneer je het thuisvoordeel tijdens een match bevordert.

      "Het resultaat van mijn studie is dat je een beter thuisvoordeel kan bekomen, afhankelijk van de sfeer die je als club creëert binnen de eigen infrastructuur. De sfeer is op zijn beurt dan weer gelinkt aan de mensen die in je stadion zitten."

      "Diegenen die echt leven voor de club en die zich ook verbonden voelen met de club, zijn niet altijd diegenen die een ticket kunnen betalen", benadrukt Kompany.

      "Juiste mensen in de stadions krijgen"

      Volgens het jaarlijkse rapport van Deloitte is het inkomstendeel dat de Premier League binnenhaalt met tickets de afgelopen 10 jaar gedaald van 29 naar 15 procent. Als je kijkt naar de andere grote competities in Europa, dan is de Premier League minder afhankelijk van de ticketverkoop dan Spanje (20%) of Duitsland (19%), maar meer dan Italië (11%) en Frankrijk (11%).

      "Net omdat de Premier League bijna dubbel of driedubbel zoveel geld ophaalt aan tv-rechten dan pakweg de Spaanse competitie, moeten we ons op de ticketverkoop focussen. Dit wil zeggen dat we een zo goed mogelijke ambiance moeten creëren in de stadions en de juiste mensen daar moeten krijgen."

      "Als de Premier League hier niets aan doet, dan kan er een breekpunt ontstaan, waarop we te veel uit de fans persen. Op lange termijn kan je meer inkomsten genereren, wanneer je een product maakt dat zo authentiek is, authentieker dan elke andere competitie ter wereld. Pas achteraf gebruik je dan een marketingstrategie om je tv-rechten over de hele wereld te verkopen."

      "Andere markten overwegen zoals China, India en Afrika"

      Kompany merkte op dat clubs over het algemeen thuis beter presteren. "Als je elke pond waarmee je de ticketprijs kan verlagen, kunt terugwinnen in dat thuisvoordeel, dan heb je misschien geen verlies."

      "De Premier League kan een boost geven aan inkomsten door overzeese tickets duurder te maken. Fans van andere continenten zijn bereid om 400 pond aan een ticket te geven, als je ze een volledige ervaring aanbiedt. Het is net zoals naar een wedstrijd van de NBA of NFL gaan."

      "Het is een moeilijke beslissing, maar kan makkelijker worden als alle clubs de beslissing samen nemen. Als de clubs op éénzelfde lijn zitten, is het mogelijk om een plan in werking te stellen. En zo kunnen we wereldwijd meer waarde creëren voor de Premier League", besluit Kompany.

      Het gesprek met Kompany in Wake Up to Money