Ga naar de inhoud

Van Avermaet: "Denk dat er iets mogelijk is op het WK"

 ma 11 december 2017 20:02
Van Avermaet kijkt uit naar het nieuwe seizoen.
Na een topjaar is Greg Van Avermaet alweer druk in de weer met de voorbereiding voor 2018. "Het liefst win ik de Ronde van Vlaanderen", vertelt hij. "Dat is nog altijd de wedstrijd die me het beste ligt."

Op de persdag van BMC in Denia kon Sporza Greg Van Avermaet strikken voor een interview. "Ik heb een redelijk drukke winter gehad", steekt hij van wal. "Ik heb eerst vakantie genomen en ben dan weer beginnen te trainen. Ik denk dat ik nu op een degelijk niveau zit voor de tijd van het jaar."

Bij BMC verwelkomt Van Avermaet onder anderen Jürgen Roelandts en toptalent Alberto Bettiol. Heeft de olympische kampioen veel inspraak gehad in die transfers? "De ploeg neemt de eindbeslissing, maar je gooit altijd namen op die mogelijk zijn. Jürgen was een van de eersten die in mij opkwamen. Het is leuk om er een Belg bij te hebben en ook iemand die ervaring heeft in de klassiekers en mij kan bijstaan in de finales van de klassiekers na het wegvallen van Daniel Oss (die naar Bora trekt, red)."

Het wordt ook het eerste voorjaar bij de profs voor Nathan Van Hooydonck. "Hij is heel leergierig en heeft een goede ingesteldheid. De eerste jaren kan hij veel leren van mij en andere mannen. Ik denk dat hij een klassiek type is en dat hij over een paar jaar nog redelijk ver kan komen."

"Gewapend voor een goed klassiek voorjaar"

Heeft BMC nu een sterkere ploeg voor het voorjaar dan de voorbije seizoenen? "Sterker misschien niet, maar ik denk dat we onze plaats hebben bij de sterke ploegen. We moeten sowieso rekening houden met Quick-Step, Bora en AG2R."

"Ik denk dat we gewapend zijn voor een goed klassiek voorjaar en dat we een goed evenwicht hebben gecreëerd met mij als absolute kopman, met 2 capabele renners eronder en met Küng die enorm sterk is maar misschien nog wat ervaring mist, maar ook ver kan raken in een klassieker."

"Dan heb je nog mannen nodig die zich 300 procent inzetten van bij de start tot halfweg. Je ziet hen misschien niet op televisie, maar ze hebben wel een enorme waarde binnen de ploeg."

"Niet kansloos op het WK-parcours, maar het zal niet simpel zijn"

Vorig jaar won Van Avermaet 4 klassiekers. Als hij er dit jaar ook 4 mag kiezen, welke zijn dat dan? "Dat is gemakkelijk: degene die ik nog niet gewonnen heb. Strade Bianche, de Ronde van Vlaanderen, een 2e keer Parijs-Roubaix en de Amstel. Maar het liefst de Ronde. Ik ga dat niet ontkennen, maar ik wil er ook niet te veel druk op zetten. Ik ga gemotiveerd zijn voor de Ronde, ik denk dat dat nog altijd de wedstrijd is die mij het beste ligt."

Wat met het WK in Innsbruck? "Ik wil aan de start staan, maar wil zeker niet als favoriet van start gaan. Gewoon met een wildcard aan de start komen en hopen dat er iets moois kan uitkomen. Ik ben niet kansloos op zo'n parcours, maar ik denk dat er meer favorieten zijn."

Ook de Ronde van Frankrijk staat volgend jaar waarschijnlijk op het programma van Van Avermaet. "Ik denk dat dat nog altijd de belangrijkste koers is van de kalender, met veel media-aandacht. Dan kun je niet ontbreken. We hebben iemand die de Tour kan winnen (Richie Porte, red). Ik hoop hem zo goed mogelijk bij te staan en natuurlijk mijn eigen kans te gaan in de ritten die me liggen. Ik hoop opnieuw een rit te winnen in de Tour."

Over de kleinere ploegen: "In de Tour kan het een groot verschil maken"

Tot slot: wat vindt Greg Van Avermaet van de nieuwe UCI-regels dat een Tour-ploeg nog maar uit 8 renners mag bestaan in plaats van 9 en dat in andere wedstrijden er gereden wordt met ploegen van 7 in plaats van 8? "Ik ben er zeker niet tegen. We zullen zien wat de veranderingen zijn. Ik denk dat het sowieso de moeite waard zal zijn. Je moet het eens proberen."

"In de Tour kan het een groot verschil maken, omdat je moet kiezen tussen een extra helper voor de bergen of voor het vlakke. Met het uitvallen over 3 weken heb je zieke renners of valpartijen. Dan kun je misschien in de problemen komen om de koers te controleren. Dat moet de koers meer open en attractiever maken."