Ga naar de inhoud

meest recent

      Japanse webshop DMM.com neemt STVV voor 100% over: "Doen een goeie zaak"

       wo 15 november 2017 11:13
      STVV heeft vanochtend bekendgemaakt dat de eersteklasser volledig in handen komt van het Japanse onlinebedrijf DMM.com, Digital Media Market. "Er verandert niets aan de dagelijkse werking", klinkt het bij beide partijen op een persconferentie op Stayen. De Japanse versie van bol.com kocht de familie-Duchâtelet helemaal uit.

      Nieuwe eigenaar, geen revolutie

      DMM.com had eerder dit jaar al 20 procent van de aandelen van de familie-Duchâtelet verworven en deed daar deze week de resterende 80 procent bij.

      Een revolutie hoeft niet verwacht te worden, maakten Yusuke Muranaka, die al enkele maanden voor het Japanse bedrijf in het bestuur zetelt, en Philippe Bormans, CEO van STVV, meteen duidelijk.

      "DMM.com wil voortwerken met het bestaande team dat nu de dagelijkse leiding heeft van STVV. Ze willen voortbouwen aan het huidige succes met de ambitie zo snel mogelijk sportief te groeien", stelt Muranaka.

      Bormans: "Het zou niet verstandig zijn om plots op korte termijn onze ambities aan te passen."

      Op 1 december zet huidig voorzitter Marijke Höfte, de partner van Roland Duchâtelet, een stap opzij. Enkele DMM.com-mensen zullen tot het bestuur toetreden. Wie de nieuwe preses wordt, is nog niet bekend. Over het overnamebedrag wou niemand iets kwijt.

      "Belangrijke aspecten van Europese voetbal leren kennen"

      DMM.com heeft een verleden in de sport. "We werkten in het verleden al met de nationale voetbalploeg van Japan samen en ook in het kunstschaatsen waren we actief", vertelt Muranaka.

      Waarom dan nu voetbal? "Het is een sport waar onze medewerkers van houden én ook de meest beoefende sport ter wereld."

      Dat ze in België bij een traditieclub als STVV uitkwamen, is geen toeval. "België is een van de grote Europese voetballanden, zeker qua jeugdopleiding. En STVV is een interessante en dynamische club. We zijn ervan overtuigd belangrijke aspecten van het Europese voetbal te leren kennen door STVV. Dat is belangrijker dan het zakelijke aspect."

      Bormans: "Ze hebben met eigen ogen gezien dat je voetbal niet kan benaderen zoals je een bedrijf benadert. We zijn er zeker van dat we een goeie zaak hebben gedaan."

      De Japanners willen inzetten op de jonge spelers van STVV: "Er zijn heel veel jongeren die we een kans willen geven, zodat ze kunnen doorgroeien naar de eerste ploeg. Nationaliteit speelt geen rol, maar een Japanse speler is een mogelijkheid."

      "Japanse cultuur naar Sint-Truiden brengen"

      Het managementteam van de eersteklasser zet ook volop in op de samenwerking met de stad Sint-Truiden. Het wil een brug slaan tussen Sint-Truiden en Japan, niet alleen sportief, maar ook cultureel en economisch.

      "We willen nauw samenwerken met de stad, de inwoners van Sint-Truiden en de bestaande zakenpartners en indien mogelijk wensen we ook wat Japanse cultuur over te brengen naar Sint-Truiden", stelt Muranaka.

      "We bekijken onder meer of we met een vorm van entertainment de Japanse sfeer voor en na elke match er bij STVV kunnen inbrengen. We hebben de ervaring en willen STVV levendiger maken."

      Bormans: "Blijven Stayen huren van Duchâtelet"

      Anderhalf jaar geleden namen Roland Duchâtelet en voorzitter Marijke Höfte STVV weer over. Die samenwerking stopt niet definitief. "STVV blijft ook in de toekomst de infrastructuur en het stadion huren van de familie-Duchâtelet", zegt Bormans.

      DMM.com is een e-commercebedrijf met diverse business units waaronder video on demand, online shopping, 3D-printing en telefonie.

      Tweet STVV:

      Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen (𝕏). U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.