Ga naar de inhoud

Lefevere: "Moeten Tour in 15 of maximaal 17 dagen rijden"

 di 24 oktober 2017 12:42
Paul De Geyter en Patrick Lefevere geven hun mening over de wielersport.
Het wielrennen heeft nood aan vernieuwing, zowel sportief als economisch. Dat vertellen teammanagers Patrick Lefevere (Quick-Step Floors) en Paul De Geyter (Lotto-Soudal) in een dubbelgesprek met Sporza. In deel 2 hebben ze het over het rondewerk, over het economische model en over mechanische fraude.

"Tourwinnaar zal dezelfde zijn"

Christophe Vandegoor (Sporza): "Hoe kan je de Tour aantrekkelijker maken? Nu haken de mensen af. Vorige zomer deed niemand een poging om de jongens van Wanty-Groupe Gobert te vergezellen in de aanval."

Patrick Lefevere (Quick-Step Floors): "Moet de Tour 22 dagen duren?"

Vandegoor: "Een goeie opmerking."

Lefevere: "Dank u."

Vandegoor: "Gaan we dan naar grote rondes van 2 weken?"

Lefevere: "Ze mogen maximaal 17 dagen duren, maximaal. Het mogen er ook 15 zijn. De winnaar zal toch dezelfde zijn."

Vandegoor: "Waarom lukt dat niet? Omdat de organisator meer verdient in 3 weken?"

Lefevere: "Ja, natuurlijk. Money. De Giro begint volgend jaar in Jeruzalem. Dat doen ze niet voor ons, hoor. Als ik Jeruzalem wil zien, ga ik wel eens privé, maar niet met het peloton. Logistiek brengt dat veel problemen met zich mee. Zij verbloemen dat. "Na de derde dag kan je al rusten", klinkt het dan. Neen, want je moet van Israël naar Italië vliegen."

"En dan proberen ze ook inventiever te zijn met die hele steile stroken. Kijkers zien dat graag, maar de renners klauteren met 5 km/u naar boven. Het is een wegwedstrijd, geen mountainbikewedstrijd. Wat de mensen niet zien is dat de eerste 10 naar boven rijden, de rest wordt geduwd door de toeschouwers."

"Sterke ploegen zullen sterk blijven"

Vandegoor: "De ploegen worden kleiner in het rondewerk. Vindt u dat een goeie zaak?"

Paul De Geyter (Lotto-Soudal): "Ik was geen voorstander. De wedstrijd zou aantrekkelijker kunnen worden, maar de sterke ploegen zullen sterk blijven. Of ze nu met 8 of 9 renners aan de start staan."

Lefevere: "Ik heb me daar altijd tegen verzet. Ik zal geen 28 coureurs meer nodig hebben, maar 22. Dan werk ik twee programma's af in plaats van drie. Dan moet ik 10 mensen op straat zetten. Als je dat vermenigvuldigt met 20 ploegen kom je aan 200 ontslagen."

"Sjoemelen zit in de mens"

Vandegoor: "Is er volgens jullie mechanische fraude geweest?"

De Geyter: "Persoonlijk denk ik van wel, ja. In welke mate? Hoe? En wat? Daar heb ik geen zicht op. Er is iemand betrapt (veldrijdster Femke Van den Driessche, red). Ontkennen zou dus belachelijk zijn."

Vandegoor: "Is er nu nog sprake van mechanische fraude?"

De Geyter: "Dat denk ik niet. Je kan het proberen als niemand denkt dat zoiets mogelijk is. Vanaf het moment dat er een vermoeden is, wordt het zeer moeilijk."

Lefevere: "Sjoemelen zit in de mens (lacht). In alles, niet alleen in het wielrennen. Als er iemand denkt dat hij het water uitgevonden heeft, een wiel dat vanzelf draait, dan zal hij dat proberen. Dan speel je wel Russische roulette."

"Ik zou het niet doen. We winnen meer dan 50 koersen per jaar. Ik heb prachtige sponsors en een prachtige ploeg. Waarom zouden wij sjoemelen? Dat hebben we niet nodig."

Vandegoor: "Zijn er gevallen geweest die nooit ontdekt zijn? Gevallen waar niemand iets over durft te zeggen?"

Lefevere: "Ik ken niks van fietsen, ik ben een arme boekhouder, maar als je het peloton mag geloven, zijn die er wel geweest, ja."

"Fransen hebben meeste misbruikt"

Vandegoor: "David Lappartient, de nieuwe UCI-voorzitter, wil renners die cortisonen gebruiken een tijdelijk startverbod opleggen. Vindt u dat een goede maatregel? En worden cortisonen nog vaak gebruikt?"

Lefevere: "Toen ik nog koerste, mocht alles. Nu mag niks meer. Ik zie wel meer blessures en meer hartproblemen, omdat de kleine motoren te snel moeten draaien. Cortisone mag je alleen maar gebruiken als het therapeutisch verantwoord is. Ieder team interpreteert het op zijn manier. Er zijn er die daar misbruik van maken. De Fransen kraaien nu fel, maar tussen de jaren 70 en 2000 hebben zij er het meeste misbruik van gemaakt."

"Bij ons is het heel simpel. Kijk naar Alaphilippe. Hij is op zijn knie gevallen en na een week had hij nog pijn. De volgende stap was een infiltratie en 3 weken geen competitie. Als we hem wel hadden laten koersen, zouden we over competitievervalsing kunnen spreken. Dat hangt van de deontologie in de ploeg af. Wij houden onze renners sowieso 3 weken aan de kant."

"Als je maar één kopman hebt, kan ik me wel voorstellen dat er mensen dingen zouden doen die niet verantwoord zijn. In het voetbal zegt men dat X speelklaar gemaakt is met een inspuiting. Dan hebben ze het niet over vitamines, hé. Dat is een groot cultuurverschil."

De Geyter: "Zelfs tijdens de wedstrijd geven ze injecties."

Vandegoor: "Frustreert jullie dat?"

Lefevere: "Sommige nieuwkomers in ons team vertellen dat andere ploegen dat wel toepassen. Dan moesten ze daar gebleven zijn. Bij ons is het zo en niet anders."

"Economisch model? Dat is er niet"

Vandegoor: "We staan voor het seizoen 2018. Hoe staat het economische model van het wielrennen ervoor?"

Lefevere: "Volgens mij is er geen model. Ik moet ploeteren om geld te vinden. Voor de Ronde van Vlaanderen krijgen wij 8.500 euro. Voor de Ronde van Frankrijk 48.000 euro en dat voor 30 mensen."

Vandegoor: "Is de macht van Tourorganisator ASO te groot?"

De Geyter: "Ongetwijfeld. 85 procent van de televisierechten gaat naar hen, geloof ik. We zouden moeten werken met een gesloten systeem van 18 licenties of 18 ploegen zoals in Amerika. Dan kunnen de teams op lange termijn beginnen na te denken."

"Nu moeten ze soms op korte termijn denken, omdat ze nog maar een contract van 1 jaar hebben. Andere ploegen hebben op dat moment nog een contract van 2 of van 3 jaar. Zo kijkt iedereen op een andere manier naar de toekomst, zo kan je je niet verweren tegen ASO. Dat kan wel als je een licentie hebt voor 10 of 15 jaar."

"De UCI houdt dat tegen, omdat ze anders hun machtspositie zouden verliezen. Nu blijven de ploegen braaf in het gelid staan."

Lefevere: "We hadden al lang een Bernie Ecclestone (voormalige F1-baas, red.) moeten hebben. Hij verdedigt de ploegen en krijgt daar carte blanche voor. Dan moet je niet met je sponsor komen aandraven. Neen, we werken samen."

"Evenveel startgeld als Euskaltel"

Vandegoor: "U zit zo lang in het vak. Welke hervorming zou u doorvoeren?"

Lefevere: "Als de koek groter wordt, moeten we die ook eerlijk verdelen. Kijk naar de start van de E3 Harelbeke. Wij moeten hekken plaatsen rond onze bussen om de mensen op afstand te houden. En bij Euskaltel, een ploeg die niet meer bestaat, staan 3 mensen. Toch krijg ik evenveel startgeld. Waarom?"

Vandegoor: "Is de wielersport kleiner dan wij allemaal denken? Het gemiddelde budget van een WorldTourploeg bedraagt 15 à 16 miljoen euro. Daar lachen zelfs voetbalclubs uit ons land mee. En toch komen wielrenners en sponsors zo vaak op tv. Waar zit het manco?"

Lefevere: "Wij beschikken niet over tv-gelden of stadions. Ons stadion is de weg. De toeschouwers moeten zich verplaatsen van A naar B. Het hele betaalsysteem zit niet goed in mekaar."

Woensdag: de kopman van Quick-Step voor de Tour

Morgenmiddag kunt u het derde en laatste deel van het dubbelgesprek lezen en bekijken. Dan hebben Patrick Lefevere en Paul De Geyter het over de toekomst van hun teams. Lefevere vertelt wie Quick-Step volgend jaar zal uitspelen in de Tour.