• home
  • videozone
  • win!
  • quiz & opvallend

    Ghelamco stelt kleiner en beter bereikbaar Eurostadion voor aan buurtbewoners

    Het oude ontwerp: na het EK zou men van 60.000 tot 40.000 zitjes kunnen gaan.

    In het kader van het openbaar onderzoek van de vergunningsaanvraag heeft bouwheer Ghelamco gisteren een 300-tal buurtbewoners proberen te overtuigen van de verbeteringen die het aanbracht in het ontwerp van het Eurostadion. Dat zal 10 procent kleiner zijn, de capaciteit kan na het EK 2020 van 60.000 naar 50.000 of 40.000 zitjes en ook qua mobiliteit doet Ghelamco inspanningen.

    Rekening gehouden met bezwaren

    Bestuurder Philip Neyt stelde dat bij de nieuwe omgevingsvergunningsaanvraag maximaal rekening werd gehouden met de bezwaren die tijdens de openbare onderzoeken in het kader van de bouw- en milieuvergunningsaanvraag werden geuit.

    Ghelamco besliste om die beide aanvragen in te trekken en rechtstreeks bij de Vlaamse overheid een omgevingsvergunning aan te vragen. In januari zou daarover uitsluitsel moeten zijn.

    In de huidige timing wil Ghelamco in maart 2018 starten met de bouw, die 18 maanden zou duren. Opmerkelijk detail: op 20 november wil de UEFA van België zekerheid over het stadion.

    Een kleiner stadion, dat tegemoet komt aan Anderlecht

    Ghelamco heeft zijn ontwerp kleiner gemaakt: het stadion zal zowel in hoogte als in volume 10 procent kleiner gebouwd worden dan gepland.

    Na het EK zal de capaciteit kunnen verminderd worden van 60.000 naar 50.000 zitjes door het bovenste deel te verwijderen. Dat zal dan ook in metaal gebouwd worden en niet in beton. Door de plaatsing van lichtreclames en een digitale wand zakt de capaciteit zelfs tot 40.000 of 45.000.

    Ook de inrichting verandert: zo worden de loges dichter bij het veld geplaatst. Hiermee komt de bouwheer tegemoet aan bezwaren van Anderlecht dat er mogelijk zijn thuismatchen zou afwerken. Al heeft de Belgische recordkampioen in het voorjaar laten verstaan niet meer in het stadion te willen spelen.

    30 à 40 miljoen eigen investeringen in mobiliteit

    Het openbaar vervoer en de fietsvoorzieningen moesten uitgebreid worden. Er zal nu een fietspad van 1,6 km op Parking C lopen. Zoals voorheen bevatten de nieuwe plannen een ondergrondse parking voor ongeveer 10.000 plaatsen, vlot in en uit bereikbaar vanaf de ring.

    Neyt: "Als de Vlaamse Regering hiervoor opteert, zijn we bereid zelf 30 tot 40 miljoen euro te investeren in de heraanleg van een nieuw op- en afrittencomplex."

    Bewoners vrezen moeilijker verkeer

    Na de uiteenzetting van Ghelamco was er ruimte voor vragen. Hoofdbekommernis: het drukke verkeer. Een pak criticasters gaf aan dat de Brusselse Ring in de omgeving al op elk moment van de dag in de knoop zit en het extra verkeer de situatie alleen maar zal verergeren.

    De plannen voor de bouw van een sportrevalidatiecampus naast het stadion werden op ongeloof onthaald. Gevreesd wordt dat - eenmaal de vergunning binnen - Ghelamco dit pand zal transformeren tot een vastgoed/kantoorproject met nog extra verkeer. Ook gezondheidsrisico's door de toename van het fijn stof weerklonken als kritiek.

    Eén bewoner vatte het zo samen: "Een fantastisch project, maar niet voor hier."