meest recent
- 16:23LIVE Ronde van Romandië: toptijd van Maikel Zijlaard, Julian Alaphilippe op 2
- 15:18BEKIJK - Italiaan Giovanni Lonardi zegeviert in Turkije na declassering van Danny van Poppel
- 12:53Primeur: Lotte Kopecky voert als eerste Belgische de wereldranglijst aan
- 11:46Wat was de allerstrafste stoot van het voorjaar? Stem en win een gesigneerd Wielerclub Wattage-truitje
- 11:23Isaac Del Toro krijgt langste wielercontract: talentvolle Mexicaan ligt tot 2029 (!) vast bij UAE
- 07:00Thibau Nys opent wegseizoen in Romandië: "Hij kan als reserve nog opgeroepen worden voor de Giro"
- 06:33Van beste thriller tot stuntman: wie krijgt een Oscar voor het wielervoorjaar 2024?
- 22/04Lotte Kopecky zet alles op de Spelen, en gaat niet naar de Tour
- 16:23LIVE Ronde van Romandië: toptijd van Maikel Zijlaard, Julian Alaphilippe op 2
- 15:18BEKIJK - Italiaan Giovanni Lonardi zegeviert in Turkije na declassering van Danny van Poppel
- 12:53Primeur: Lotte Kopecky voert als eerste Belgische de wereldranglijst aan
- 11:46Wat was de allerstrafste stoot van het voorjaar? Stem en win een gesigneerd Wielerclub Wattage-truitje
- 11:23Isaac Del Toro krijgt langste wielercontract: talentvolle Mexicaan ligt tot 2029 (!) vast bij UAE
- 07:00Thibau Nys opent wegseizoen in Romandië: "Hij kan als reserve nog opgeroepen worden voor de Giro"
- 06:33Van beste thriller tot stuntman: wie krijgt een Oscar voor het wielervoorjaar 2024?
- 22/04Lotte Kopecky zet alles op de Spelen, en gaat niet naar de Tour
UCI gaat akkoord: 8 in plaats van 9 renners per ploeg
Van 9 naar 8 en van 8 naar 7
De voornaamste koersorganisatoren bereikten vorig jaar al een akkoord om het peloton in te krimpen. De UCI heeft dat idee nu bekrachtigd.
In de Tour, in de Giro en in de Vuelta mogen de wielerteams nog 8 in plaats van 9 renners opstellen. Dat betekent dat het peloton in de grote wielerrondes geen 198 meer, maar 176 renners telt.
Ook in de kleinere rittenwedstrijden komen er voortaan minder renners aan de start. Per team worden het 7 in plaats van 8 renners.
Veiliger en spannender
Het verhogen van de veiligheid is een van de redenen om het aantal renners te verminderen. Een kleiner peloton zou makkelijker moeten kunnen manoeuvreren langs obstakels als rotondes en verkeersremmers.
De nieuwe maatregel moet de koers ook spannender maken. Zo zouden topploegen als Team Sky een grote ronde minder snel kunnen domineren.