meest recent
- 13:45Wielerclub Wattage organiseert op 16 oktober groot wielerfeest in Carré: "Met rode loper, deejays en renners"
- 13:37LIVE: Thibau Nys en Xandro Meurisse schuiven mee met vroege vlucht in Romandië
- 12:10Blunder kost Jan Bakelants eindwinst in minicompetitie: "De minst bekwame op gebied van koers heeft gewonnen"
- 10:475 sleutelritten in de Giro van 2024: heiligdom van Pantani, lange tijdrit, Livigno, Stelvio en de Monte Grappa
- 10:26Dit is het parcours van de Giro 2024: 2 tijdritten en 6 aankomsten bergop
- 08:21"Hij was toch zwaar gehavend": kinesist van Van Aert én Evenepoel geeft inkijk in hun revalidatieproces
- 06:43Wielerclub Wattage deelt awards uit: "Ruben is de pechvogel van het voorjaar"
- 24/04De Lotto-Dstny Ladies mogen naar de Tour de France Femmes
- 13:45Wielerclub Wattage organiseert op 16 oktober groot wielerfeest in Carré: "Met rode loper, deejays en renners"
- 13:37LIVE: Thibau Nys en Xandro Meurisse schuiven mee met vroege vlucht in Romandië
- 12:10Blunder kost Jan Bakelants eindwinst in minicompetitie: "De minst bekwame op gebied van koers heeft gewonnen"
- 10:475 sleutelritten in de Giro van 2024: heiligdom van Pantani, lange tijdrit, Livigno, Stelvio en de Monte Grappa
- 10:26Dit is het parcours van de Giro 2024: 2 tijdritten en 6 aankomsten bergop
- 08:21"Hij was toch zwaar gehavend": kinesist van Van Aert én Evenepoel geeft inkijk in hun revalidatieproces
- 06:43Wielerclub Wattage deelt awards uit: "Ruben is de pechvogel van het voorjaar"
- 24/04De Lotto-Dstny Ladies mogen naar de Tour de France Femmes
Vanaf vandaag mogen wielertransfers bekendgemaakt worden: "Heel drukke momenten"
"Voor heel wat renners lopen de onderhandelingen nog"
Dries Smets vertegenwoordigt heel wat Vlaamse wielrenners. Het zijn dan ook drukke dagen voor hem en andere managers. "We zitten volop in het transferseizoen", vertelt hij aan Sporza.
"Vanaf nu mogen transfers aangekondigd worden. Uiteraard zijn er ook nog een heel aantal renners voor wie de onderhandelingen nog lopen. Hopelijk kunnen die de komende weken afgerond worden, zodat iedereen onderdak vindt voor volgend jaar."
Transfers mogen niet aangekondigd worden voor 1 augustus. Waarom net die datum? "Dat is een UCI-regel die een aantal jaar geleden is ingevoerd. De exacte reden ken ik niet, maar ik denk dat het is om ervoor te zorgen dat er in het eerste deel van het seizoen zo weinig mogelijk invloed is van transfernieuws op het gedrag van renners of ploegen."
Is die datum dan bewust na de Tour gekozen? "Ik denk het wel. De Tour is de meest invloedrijke koers van het jaar, dus denk ik dat daar rekening mee gehouden is."
"Beginnen al vroeg met aftasten, na de klassiekers wordt het heel druk"
Hoe gaat zo'n transfer precies in zijn werk? "Voor onze renners die einde contract zijn, beginnen we al in het begin van het jaar de markt af te tasten en kijken we welke ploegen eventueel interesse hebben."
"Vanaf het einde van de klassiekers concretiseert zich dat vrij hard. Tussen eind april en de Tour is het een heel drukke periode, met als een soort climax de Ronde van Frankrijk, die 3 weken lang één grote marktplaats is. De belangrijkste renners zijn daar en ik denk dat het de enige koers is waar alle teammanagers aanwezig zijn."
"Dat zijn heel drukke momenten en dat loopt nog tot eind september, tot het WK. Dan zal ongeveer 90 tot 95% van de renners weten waar hij volgend jaar rijdt."
"In principe worden contracten gehonoreerd tot het einde"
"In het voetbal moet alles heel snel gaan, maar in het wielrennen is het meer een periode van aftasten. Uiteraard is het zo dat de belangrijkste renners de eersten zijn die hun contracten afronden. De ploegen willen immers weten wie hun speerpunten worden. Zodra ze dat weten, wordt de piramide verder afgemaakt."
"Een belangrijk verschil met het voetbal is dat er enkel kan gesproken worden over renners die einde contract zijn. Er zijn enkele kleine uitzonderingen, want in theorie zou het kunnen om van ploeg te veranderen tijdens een lopend contract, mits er een akkoord is met alle partijen. Maar een heel belangrijke regel is dat het verboden is om daar een geldsom voor te betalen."
"In het geval van een kopman kun je je inbeelden dat de vertrekkende ploeg niet snel akkoord zal gaan, want zij zijn een bouwsteen van hun ploeg kwijt. In het wielrennen is het zo dat iedereen die een contract tekent, elke renner en elke ploeg, ervan uitgaat dat dat gehonoreerd wordt tot het einde", besluit Smets.