Ga naar de inhoud

Cijfers tonen: Ronde van Frankrijk blijft populair in Vlaanderen

 ma 24 juli 2017 16:57
Opnieuw heel veel mensen wilden niets missen van de Ronde van Frankrijk.
De afgelopen drie weken heeft de Vlaming opnieuw in groten getale het reilen en zeilen in de Ronde van Frankrijk gevolgd. Het marktaandeel van de televisie-uitzendingen was opnieuw hoog en vooral de onlineverslaggeving op Sporza.be kende dit jaar een sterke groei.

60% meer kijkers via livestream

Wie op elk moment echt alles over de Tour wilde weten, kon de voorbije weken terecht bij het online-aanbod van Sporza. Gemiddeld bezochten per dag 403.711 unieke bezoekers sporza.be. 

Gemiddeld 71.002 mensen lazen dagelijks de nieuwsartikelen over het wielrennen, een stijging van 29% tegenover vorig jaar. Het artikel waarin u van begin tot einde alle actie in de etappe kon volgen werd gemiddeld door 62.089 mensen gevolgd.

Het aantal mensen dat etappes volgde via livestream op de website kende de grootste groei. Elke dag keken gemiddeld 38.286 unieke bezoekers naar de livestream van de Ronde van Frankrijk. Dat is bijna 60 procent meer dan vorig jaar.

Ook op televisie blijven de marktaandelen groot

Daarnaast blijft een groot deel van de wielerfans de Tour via de traditionele verslaggeving op televisie volgen. De live-uitzendingen van de Tour werden dagelijks gemiddeld door 464.689 mensen bekeken, goed voor een gemiddeld marktaandeel van 55,5%.

In vergelijking met vorig jaar is dat een lichte daling (2016: gemiddeld 474.318 kijkers), maar die daling wordt ruimschoots goedgemaakt door de Vlamingen die de koers via de livestream bekeken. 

Vive le Vélo, de talkshow op Eén rond de Ronde van Frankrijk, wist gemiddeld 685.171 l kijkers te overtuigen. Daarmee had het een marktaandeel van 41,4%.

"Tevreden over onze Tour"

"Het was misschien niet de spannendste Ronde van de laatste jaren, maar ik ben wel heel tevreden over de respons, en zeer zeker over de manier waarop wij de Tour hebben verslagen", zegt Luc Van Langenhove, Manager Sport van de VRT.

"De marktaandelen op televisie blijven uitzonderlijk hoog, ook vergeleken met andere landen, zowel voor de live verslaggeving als voor Vive le vélo."

"Sporza Tour op Radio 1 was beklijvend en zomers entertainend, en we stellen vast dat we steeds meer mensen bedienen via de nieuwe platformen sporza.be en vrt.nu, waar de live streaming stilaan een ruim publiek aantrekt."