Ga naar de inhoud

Vandenhaute: "Mijn voorstel zou zijn: schrap 700 tot wel 1.000 km uit de Tour"

 wo 19 juli 2017 08:00
Flanders Classics-chef Wouter Vandenhaute geeft zijn mening in onze radiostudio.
Wouter Vandenhaute was gisteren te gast bij Sporza Tour op Radio 1 om over de koers te praten. De directeur van wedstrijdorganisatie Flanders Classics gaf er zijn visie over een modernere en meer spectaculaire organisatie van de Tour en de wielersport in het algemeen: "De macht ligt niet bij de UCI, maar bij de organisatoren. Maar die werken ieder voor zich."

"Toppers worden niet moe van al die lange, saaie ritten"

Er is tijdens deze editie van de Ronde van Frankrijk al veel gezegd en geschreven over het gebrek aan spektakel tijdens de ritten. Vooral in de vlakke ritten. Kritiek waar Vandenhaute het fundamenteel mee eens is.

"Als liefhebber vind ik elke Tour goed. Ik geniet er altijd van. Maar ik vind dat we met het wielrennen moeten nadenken hoe we het moderner en meer spektakelrijk kunnen maken."

"Mijn voorstel zou zijn om 600, 700, misschien 1.000 km te schrappen uit de Tour. Ik ben ervan overtuigd dat als je morgen een Tour uittekent van dik 2.000 km in plaats van dik 3.000 km, dan zal het op het einde ook tussen Froome, Bardet, Porte en Aru gaan.”

“Die toppers worden niet moe van al die saaie stukken. Stel dat je vlakke ritten zou maken van maximum 150 km. Dan kan je die van start tot finish uitzenden en dan ga je ook echt spektakel krijgen."

"Een paar jaar geleden was het voor Gent-Wevelgem ongelooflijk koud. Uiteindelijk heb ik na overleg met de ploegleiders beslist om de ploegvoorstelling in Deinze te doen, want alles was daar. Daarna is iedereen op de bus gestapt, hebben we 70 km over het parcours gereden en zijn we uiteindelijk gestart in Gistel."

"De renners zeiden: “Eindelijk iemand die rekening houdt met ons.” En wat is er gebeurd: na het startschot was het meteen koers. Want ze waren al anderhalf uur dichter bij de streep. Dat doet heel veel voor die renners. Want die willen naar de streep, die willen koersen.”

"Stop met drie rondes van drie weken"

De modernisering van de grote rondes, waar Wouter Vandenhaute voor pleit, gaat verder dan het inkorten van ritten. "Ik vind dat de ASO en de Tour dezelfde oefening moeten doen als Flanders Classics een aantal jaar geleden." 

"Ik heb een aantal ingrepen gedaan in onze wedstrijden. Dat is me in eerste instantie niet altijd in dank afgenomen, want wielrennen is een sport van traditie. Tradities zijn goed en we moeten die geschiedenis meenemen, maar af en toe moet je eens durven te veranderen en moderniseren."

"Ik zou stoppen met drie grote ronden van drie weken. Ik vind dat totaal belachelijk in 2017. Wielrennen is een relatief kleine sport en we willen groter worden."

"Laten we wel wezen: de Vuelta wordt door een deel van de renners gebruikt in functie van het WK en als de Giro in zijn laatste week zit, kan een liefhebber niet vertellen wat er in de eerste week gebeurd is."

"ASO, dat ook de Vuelta organiseert, wil in Spanje wel naar twee weken gaan, maar dan moet de Giro ook naar twee weken. En de Giro zegt dat Italië even belangrijk is als Frankrijk. De Giro wil dus ook drie weken. Elke organisator kijkt en vecht alleen maar voor zijn eigen koers. Zo kunnen we bezig blijven.”

Vandenhaute probeert achter de schermen mee voor een koerswijziging te zorgen: "Ik probeer dat al vele jaren. Maar het is stilaan aan het veranderen in de Tour. Er zijn nu al minder en kortere bergritten. Je merkt dan meer spektakel, ook in kortere vlakke ritten. Dus ik denk wel dat het die richting zal uitgaan."

De wielerliefhebber voelt zich bekocht als hij het peloton bezig ziet"

Ook van integrale tv-uitzendingen zoals die nu bestaan in de Tour is Wouter Vandenhaute geen grote minnaar. "Nu heeft Eurosport de rechten en zenden ze die wedstrijden van de eerste tot de laatste kilometer uit."

"In deze Tour was er bijna elke keer een renner van Hilaire Van Der Schueren die vertrok uit het peloton. Ik wil de sportieve prestatie van de vluchters niet minimaliseren, maar een getrainde wielertoerist kan ook uit dat peloton wegrijden. Het peloton zet zich gewoon breed over de weg en wacht op een vlucht."

"De wielerliefhebber voelt zich bekocht en denkt: “Dat is toch niet serieus”. Als je dan nog de pech hebt dat één sprinter er gigantisch bovenuit steekt, is zelfs de spurt niet spannend.”

"Koers is nog veel beter in beeld te brengen"

Het parcours is één ding, het in beeld brengen van het product wielrennen een ander. "Ik denk dat er nog enorm veel vooruitgang te boeken is op dat vlak."

"Als je bijvoorbeeld kijkt naar een Champions League-match in het voetbal, een grandslamduel in het tennis en een race in de Formule 1 en zet daar een goeie wielerwedstrijd tegenover. Als je kijkt naar 20 jaar geleden is dat alle vier veel beter in beeld gebracht, maar wielrennen in vergelijking veel minder goed."

"F1 is vrij saai, maar je wordt er als kijker ingezogen. In het wielrennen proberen wij die moderne technieken binnen te brengen, maar dat is zo moeilijk, omdat elke organisator het op zich doet."

"Onze WorldTour bevat meer dan 200 wedstrijddagen en die zijn overal verspreid, een kat vindt daar zijn jongen niet in terug. En er is ook geen eenheid van productie. Bij de Champions League is er één centraal draaiboek."

Zelf wil Vandenhaute meer info aan de kijkers bezorgen: "Ik wil de hartslagen en de wattages zien. Maar dan moet je met de ploegen en renners in interactie gaan."

"Weet niet wanneer de doorbraak komt"

Wanneer ziet de wielerman die hervormingsideeën ingang vinden? "Ik ben daar zelf zeer actief mee bezig. Maar ik weet eerlijk gezegd niet wanneer er een doorbraak komt: binnen 1 jaar of 10 jaar? Ik geef mezelf tijd. Ik doe dit met een enorme goesting, heb niks te verliezen en heb geen verwachtingen."

"Ik wil onze sport naar deze tijd brengen. Want het is toch een drama dat  het voorbeeld van een moderne ploeg als die van Patrick Lefevere - bij de top 3 van beste ploegen ter wereld - maar geen verlossende handtekeningen kan voorleggen over de toekomst van zijn ploeg."

"Ik vind het mijn verantwoordelijkheid, maar ook die van de anderen in de koers om de sport beter en gezonder te maken, economisch en sportief."

"Best riders in best races"

"Daarvoor moeten we de krachten bundelen, want nu neemt de versplintering alleen nog maar toe. Als we van een kleine een middelgrote sport willen worden, moeten we naar een duidelijk gedefinieerd product gaan. Ik zeg al jaren dat we de beste renners in de beste wedstrijden - "best riders in best races" - moeten hebben. Nu wordt er vaak getraind en renners ontlopen elkaar."

"De echte sterren van de sport zijn de atleten en niet de wedstrijden. Wimbledon en Barcelona zijn mythisch, maar Federer en Messi zijn groter. Wij moeten er als sport mee stoppen om te Ronde van Vlaanderen en de Tour belangrijker te vinden dan Van Avermaet en Sagan."

"Macht in koers ligt bij organisatoren, niet bij UCI"

Tour-organisator ASO heeft nu de grote macht. "Het bezit 2/3 tot 3/4 van de taart. Dat is op zich ongezond. Ze doen er alles aan om hun macht te behouden, terwijl we er beter met zijn allen aan werken om een grotere taart te maken. Als we morgen de taart 10 keer groter maken - wat kan - zullen ze misschien nog 50 procent hebben. Als ik vandaag 65 heb van 100 en ik kan morgen dromen van 500 van 1.000, dan weet ik wat gekozen."

"Het is aan ASO, Giro-organisator RCS en wij als kleine challenger om samen stappen te zetten en dan zal de UCI meedoen. De macht in het wielrennen ligt bij de organisatoren, niet bij de UCI."