meest recent
- 15/04Gerben Thijssen past door enkelblessure voor Giro, maar maakt wel Tour-debuut: "Een kinderdroom"
- 12/03BEKIJK: Op sneeuwklas met Remco Evenepoel en Tadej Pogacar op het parcours van de Tour
- 11/03Wereldkampioen Remco Evenepoel verkent slottijdrit van de Tour: "Mooi maar lastig"
- 24/01Geraint Thomas doet dubbel Giro-Tour dit jaar: "Ik kon niet kiezen"
- 21/01Alberto Contador daagt Tadej Pogacar uit: "Ga voor de triple in de Vuelta!"
- 18/01ASO verandert niet van koers en kiest voor dezelfde 22 teams als vorig jaar in de Tour
- 10/01Giro, Tour of Vuelta: welke grote ronde rijden de kopmannen in 2024?
- 09/01Remco Evenepoel gaat een eerste keer de Ronde van Frankrijk rijden: "Ik wil sowieso een rit winnen"
- 15/04Gerben Thijssen past door enkelblessure voor Giro, maar maakt wel Tour-debuut: "Een kinderdroom"
- 12/03BEKIJK: Op sneeuwklas met Remco Evenepoel en Tadej Pogacar op het parcours van de Tour
- 11/03Wereldkampioen Remco Evenepoel verkent slottijdrit van de Tour: "Mooi maar lastig"
- 24/01Geraint Thomas doet dubbel Giro-Tour dit jaar: "Ik kon niet kiezen"
- 21/01Alberto Contador daagt Tadej Pogacar uit: "Ga voor de triple in de Vuelta!"
- 18/01ASO verandert niet van koers en kiest voor dezelfde 22 teams als vorig jaar in de Tour
- 10/01Giro, Tour of Vuelta: welke grote ronde rijden de kopmannen in 2024?
- 09/01Remco Evenepoel gaat een eerste keer de Ronde van Frankrijk rijden: "Ik wil sowieso een rit winnen"
Bakelants: "Die laatste afdaling was zeker niet de gevaarlijkste"
"Bizar dat Vuillermoz al op de Grand Colombier versnelde"
Met de lange ontsnapping in de lastige bergrit van gisteren in de benen leek het onwaarschijnlijk dat Jan Bakelants zich vandaag zou tonen. De vrijbuiter van AG2R bewees het tegendeel en trok er al vroeg in de race op uit.
"Het was een lastige rit vandaag. Ik hoefde niet per se in de vlucht te zitten, maar toen ik mijn kans zag heb ik het er dan toch maar op gewaagd", aldus Bakelants.
"De regen maakte de afdalingen wel erg gevaarlijk. Een geluk dat we goede banden hadden, want we vlogen snel naar beneden. Daarna kon ik op eigen tempo de Colombier oprijden, maar ineens versnelde Vuillermoz. Daar maakte hij een fout, vind ik. Was hij van plan om nadien 25 kilometer alleen door de vallei te trekken?"
"Ah, heeft Uran gewonnen? Goed, proficiat aan Uran dan"
Bij de tussensprint leek Bakelants mee te gaan strijden voor de punten, maar hij voerde wat anders in zijn schild. "Toen Matthews tempo maakte voor de tussensprint, volgde ik gewoon mee in zijn wiel. Ik zag dat de rest ver zat, dus zette ik samen met Gallopin door."
"Uiteindelijk hielden ze achter ons een goed tempo aan en zo kon Barguil terugkeren. Uiteindelijk was hij wel de sterkste vandaag, dus kan ik hem alleen maar feliciteren met zijn ritoverwinning. Ah, heeft Uran gewonnen? Goed, proficiat aan Uran dan."
"Ik vond dat Bardet had mogen winnen"
AG2R wilde zich vandaag tonen in thuishaven Chambéry en stuurde enkele renners in de aanval. Bardet kwam het verst maar werd uiteindelijk gegrepen op 3 kilometer van de eindstreep. Bakelants: "Ik vond dat Bardet had moeten winnen. Maar goed, de mensen zullen blij zijn. Met Uran wint er een kampioen en dat hebben ze graag, een strijd tussen de groten."
"De ploegtactiek was erg onduidelijk vandaag"
AG2R had renners in verschillende kopgroepen en moest dan ook op verschillende paarden wedden. Daar had onze landgenoot het niet zo op begrepen. "Ineens begonnen mijn ploegmaats van achteruit tempo te maken, terwijl ik nog voorop zat. De ploegcommunicatie zat vandaag niet zo goed, denk ik, want voor mij was het niet echt duidelijk wat ze allemaal aan het doen waren", liet Bakelants optekenen.
"De afdaling van de Mont du Chat was zeker niet de gevaarlijkste vandaag"
De rit werd vandaag ontsierd door een rist valpartijen. Zwaarste slachtoffer was Richie Porte, die hard onderuit ging in de afdaling van de Mont du Chat. "Ik vond dat niet de gevaarlijkste afdaling van de dag. De andere twee waren veel gevaarlijker."
"De wegen op de eerdere twee afdalingen lagen er veel slechter bij. Dat slechte asfalt zou op een warmere dag gewoon gesmolten zijn. Maar de Mont du Chat viel zeker mee. In de gemiddelde Giro zou niemand ervan gesproken hebben", besluit Bakelants.