• home
  • video
  • pas verschenen
  • win!
  • quiz & opvallend

    Video: tips van "Mister Zweetband" bij warm weer: "Veel water en alcoholvrij bier"

    Video player inladen ...
    0 / 0
    Vandaag wordt de warmste dag van het jaar. Voor wie deze dagen wil sporten is het serieus zweten. Niemand beter dan "Mister Zweetband" Pieter-Jan Hannes om tips te geven aan wie zich niet kan inhouden om sporten verstandig aan te pakken.

    Boven de 28 graden kan sporten een risico zijn, waarschuwt het universitaire sportcentrum van de KU Leuven. Voor sommigen is dit al boven 25 graden. Wie enkele tips in rekenschap brengt, hoeft zich niet te laten tegenhouden.

    Vocht
    • Drink meer dan je dorstgevoel aangeeft.
    • Drink voldoende tot 45 minuten voor de inspanning en vervolgens om de 20 minuten 200 ml.
    • Vermijd koffie, thee of alcohol. Sportdrank kan ook je mineralen aanvullen bij langdurige inspanningen.

    Aangepaste training

    • Bouw je training in de warmte op. Acclimatiseer, train regelmatig in de warmte, zodat je lichaam zich aanpast.
    • Pas de soort en de intensiteit van je inspanning aan. Zwemmen is steeds een goede optie. Train op hartslag, zo zit je altijd goed, want bij warm weer stijgt je hartslag meer.
    • Vermijd de felle middagzon tussen 12 en 15u. ’s Morgens vroeg is ideaal om te trainen.
    • Train indoor in een fitness of zoek schaduwrijke plekjes op.
    • Kies de juiste ondergrond: trainen op beton is warmer dan op een bosgrond of gras.

    Aangepaste kleding

    • Draag een wit petje of hoedje (geen donkere kleuren).
    • Kies de juiste, ventilerende kleding, die zweet doorlaat, liefst in lichte kleuren.
    • Zonnecrème is onontbeerlijk in de zon, maar smeer niet te dik boven je ogen. Zo voorkom je irritatie van de ogen.
    Video player inladen ...