• home
  • video
  • pas verschenen

    Joggen in deze hitte? Mister Zweetband geeft je 5 tips

    Deze week stijgt het kwik bijna dagelijks boven de 30 graden Celsius. Ben je van plan om een rondje te lopen in deze warme temperaturen? Pieter-Jan Hannes heeft 5 tips om het gezond te houden.

    1) Ga 's ochtends of 's avonds joggen

    Pieter-Jan Hannes: "Pal op de middag sporten is geen goed idee. Vermijd de felle zon tussen 12 en 15u. Plan je training liever 's ochtends of 's avonds als het wat koeler is."

    2) Trek het bos in

    Hannes: "Zoek de schaduw in het bos op en loop niet op de weg of de atletiekpiste. Daar kan je nu een ei op bakken. Trainen in de fitness is ook een optie."

    3) Drink na elk rondje

    Hannes: "Drink veel water. Zoek een klein parcours in het bos en neem na elke ronde een slok. Als je dorst krijgt, is het veel te laat. Drink dus meer dan je dorstgevoel."

    4) Insmeren met zonnemelk

    Hannes: "Niet iedereen is gezegend met een gebronsd vel zoals ik. Smeer je dus goed in tegen de zon. Niet te dik boven je ogen, zo voorkom je geïrriteerde ogen."

     

    "Draag ook lichte kleding in lichte kleuren en zet een pet op je hoofd."

    5) Na de training: water en zout

    Hannes: "Na je fiets- of looptraining vind ik een koffie of een koude pint heerlijk, maar niet ideaal voor een sportman. De klassieke sportdrank is een aanrader, persoonlijk heb ik liever water."

     

    "Als je wil aperitieven kan ik alcoholvrij bier aanraden. Denk ook aan zoutrijke proteïnes, want als je zweet, verlies je veel zout. Salami of Japanse bonen met zout vind ik heer-lijk om dat verlies te compenseren."

    Extra tip: draag een zweetband

    Pieter-Jan Hannes

    Wie Pieter-Jan Hannes zegt, zegt zweetband.