meest recent
- 19/04Evenepoel: "Ik voel me beter, alles gaat vrij goed"
- 19/04Pogacar is topfavoriet voor Luik-Bastenaken-Luik
- 19/04Mathieu van der Poel gelooft in zegekansen in Luik, maar beseft: "Die jongens zijn allemaal betere klimmers dan ik"
- 19/04Tadej Pogacar op zijn hoede voor "ongelooflijke" wereldkampioen in Luik: "Al mis ik Evenepoel op startlijst"
- 19/04Optimistische Evenepoel spreekt voor het eerst na val: "Ik kan niet wachten tot de Tour en de Spelen"
- 19/04Aurélien Paret-Peintre pakt met slotetappe eerste zege van seizoen, Juan Pedro Lopez eindwinnaar in de Alpen
- 19/04Geen hondenweer in Luik-Bastenaken-Luik volgens weervrouw Sabine Hagedoren
- 19/04Jouw gids voor Luik-Bastenaken-Luik 2024 (mannen en vrouwen): met Kopecky, zonder Evenepoel
- 19/04Evenepoel: "Ik voel me beter, alles gaat vrij goed"
- 19/04Pogacar is topfavoriet voor Luik-Bastenaken-Luik
- 19/04Mathieu van der Poel gelooft in zegekansen in Luik, maar beseft: "Die jongens zijn allemaal betere klimmers dan ik"
- 19/04Tadej Pogacar op zijn hoede voor "ongelooflijke" wereldkampioen in Luik: "Al mis ik Evenepoel op startlijst"
- 19/04Optimistische Evenepoel spreekt voor het eerst na val: "Ik kan niet wachten tot de Tour en de Spelen"
- 19/04Aurélien Paret-Peintre pakt met slotetappe eerste zege van seizoen, Juan Pedro Lopez eindwinnaar in de Alpen
- 19/04Geen hondenweer in Luik-Bastenaken-Luik volgens weervrouw Sabine Hagedoren
- 19/04Jouw gids voor Luik-Bastenaken-Luik 2024 (mannen en vrouwen): met Kopecky, zonder Evenepoel
Keisse over verkeersagressie: "Veel minder respect voor renners dan vroeger"
Twee jaar geleden werd Iljo Keisse op training aangereden door een agressieve automobilist. De zaak belandde uiteindelijk in de rechtbank. "Er is de voorbije jaren veel veranderd", zegt Keisse.
"Vroeger hadden ze nog veel respect voor wielrenners, maar onder invloed van het wielertoerisme - wielerterrorisme zoals dat ook genoemd wordt - is dat veranderd."
"Nu is het een sport om zo dicht mogelijk bij de renners te rijden of om ons uit te maken voor het vuil van de straat."
Volgens de wielerbond moeten de renners gewoon op het fietspad rijden (zie onder). "Maar de staat van die fietspaden laat vaak te wensen over, waardoor je wel verplicht bent op straat te rijden."
"Je kunt het best je trainingswegen wat uit te zoeken. Bijvoorbeeld langs het kanaal. Daar kun je wel rustig je ding doen, iets wat op de openbare weg moeilijk is."
Wielerbond: "Meer respect voor renners, maar ook voor reglement"
"We hebben de voorbije weken enkele serieuze wake-upcalls gekregen", verwijst Philippe Mariën onder meer naar de dood van Michele Scarponi en het incident met Chris Froome. "We kunnen nu wel nadenken over extra maatregelen, maar we roepen vooral op dat de weggebruikers respect hebben voor elkaar én dat ze voorzichtig zijn."
"Dat betekent dat renners die gaan trainen, of het nu nieuwelingen, profs of wielertoeristen zijn, zich aan het verkeersreglement moeten houden. Op het fietspad rijden, het reglement respecteren en dus ook stoppen voor het rood, voetgangers overlaten, stoppen aan een overweg,... Maar dat spreekt eigenlijk voor zich."
De situatie in België heeft volgens Mariën zowel een positieve als een negatieve kant. "Er zijn nog vrij veel fietspaden in ons land. Ik was onlangs in Italië en daar is fietsen een hachelijke onderneming. Zoals ook elders in Zuid-Europa."
"Maar Vlaanderen is wel helemaal volgebouwd. Eigenlijk is het één grote straat. Zo wordt het moeilijk voor zwakke weggebruikers om zich letterlijk recht te houden in het verkeer."
"Toevallig hoorde ik deze week nog een ouder die bang was om zijn zoon te laten trainen. Ik kan het begrijpen dat ouders die hun kind op training of naar school zien vertrekken met de fiets ongerust zijn. Mensen hebben steeds minder respect voor elkaar, ook in het verkeer."