• home
  • video
  • pas verschenen
  • win!
  • quiz & opvallend

    Nevenklassementen in de Giro: zwart rugnummer, tussensprints en aanvalskilometers

    Er valt veel meer te winnen dan enkel de roze trui.

    Dat de leider in het algemene klassement in de Giro een roze trui krijgt, weet iedereen. Maar wist u al dat ook de renner met de meeste aanvalskilometers in de bloemetjes wordt gezet, en dat de laatste in de stand een zwart rugnummer krijgt? Ontdek hier een paar minder bekende nevenklassementen.

    Dalersklassement

    Over het gloednieuwe dalersklassement is gisteren en vandaag al heel wat inkt gevloeid. Op 10 afdalingen wordt van elke renner de tijd gemeten. De snelste vijf dalers verdienen punten. Veel renners vinden dat onverantwoord en uitten hun ongenoegen op sociale media. Ook de Belgische bondsvoorzitter Tom Van Damme is er niet over te spreken.

    Klassement van de tussensprints

    Naast het gewone puntenklassement (met punten aan de streep en aan de tussensprints) is er een apart klassement voor de tussensprints. Aan elke zogenaamde "traguardo volante" zijn er punten te verdienen. Vorig jaar stak Daniel Oss de eindzege op zak in dat klassement.

    In het verleden kreeg de leider in het tussensprintenklassement overigens een blauwe trui, maar het UCI-reglement schrijft voor dat er maar vier leiderstruien uitgereikt mogen worden per rittenkoers.

    Aanvalskilometers

    In de Giro wordt een objectieve maatstaf gehanteerd om te bepalen wie de meest aanvalslustige renner is. Er wordt geteld hoeveel kilometers elke renner in de aanval rijdt. Daarbij geldt dat een aanval maximaal uit 10 renners mag bestaan en dat ze minstens 5 kilometer in de aanval moeten zijn. Ook dat klassement werd vorig jaar gewonnen door Daniel Oss.

    Vechtlust

    Het aantal kilometers in de aanval is niet de enige manier voor renners om hun strijdershart te tonen. Ze kunnen ook punten sprokkelen voor het vechtlustklassement. In elke rit zijn er punten te verdienen aan de aankomst. Ook aan de tussensprints en op de beklimmingen liggen er punten voor het rapen. In 2016 kroonde Matteo Trentin zich tot winnaar.

    Maglia Nera

    Niet alleen de snelste renners staan in de schijnwerpers. Ook de laatste in het algemene klassement krijgt zijn deel van de aandacht. In het verleden mocht de "gelukkige" een zwarte trui in ontvangst nemen, nu moet hij zich tevreden stellen met een zwart rugnummer en dito fietsplaatje. In tegenstelling tot de andere klassementen hangt hier geen geldprijs aan vast.

    Vorig jaar was Jack Bobridge het zwarte schaap. Hij zat in totaal 5 uur, 8 minuten en 51 seconden langer op zijn fiets dan Vincenzo Nibali.

    Fast Team

    Er worden ook prijzen uitgereikt per ploeg. De Fast Team-trofee is het traditionele ploegenklassement, waarbij de tijden van de beste drie renners van elke ploeg worden opgeteld. Als een team nog maar 2 renners in koers heeft, wordt het geschrapt uit deze rangschikking. De eindzege in het ploegenklassement was in 2016 voor Astana, dat Cannondale voorafging.

    Super Team

    In het Super Team-klassement verdient de top 15 van elke rit punten. Ook aan de tussensprints zijn er punten te verdienen voor dit klassement. Aan het einde van de dag wordt de som gemaakt per ploeg. Vorig jaar kroonde Etixx-Quick Step zich tot Super Team, met een straatlengte voorsprong op LottoNL-Jumbo.

    Fair Play-klassement

    Het laatste klassement is dat van de fairplay. Ploegen krijgen strafpunten voor bepaalde overtredingen: een waarschuwing van de jury, een boete, tijdstraf, declassering van een renner of volgauto, uitsluiting van een renner of volgauto en een positieve dopingtest. De ploeg met het laagste puntenaantal wint de Fair Play-trofee.

    LottoNL-Jumbo ging in 2016 met de zege aan de haal in dat klassement. Net als 4 andere ploegen kregen ze geen enkel strafpunt, maar de Nederlandse formatie had van die ploegen de best geplaatste renner in het algemene klassement, wat de doorslag gaf.