Ga naar de inhoud

meest recent

Opnieuw opdoffer voor Eurostadion: Stedenbouw geeft negatief advies

 do 23 maart 2017 14:43
De maquette van het Eurostadion.
Als het van de gewestelijke stedenbouwkundige ambtenaren afhangt, krijgt het Eurostadion in Brussel, dat gepland is op parking C van de Heizel, geen bouwvergunning. Ruimte Vlaanderen, de officiële naam van Stedenbouw, baseert zich voor dit ongunstig advies op het onopgeloste probleem van de buurtweg en problemen met mobiliteit. Het dossier gaat nu naar de gemeente Grimbergen voor een definitieve beslissing. Deadline: 29 maart.

Bouwpromotor Ghelamco wil op parking C, vlak bij het Koning Boudewijnstadion een nieuw voetbalstadion bouwen. Het Eurostadion zou 60.250 zitjes tellen en voldoen aan de UEFA-normen. Het is de bedoeling om er vier wedstrijden te laten spelen in het kader van Euro 2020 (drie groepsmatchen en een wedstrijd in de tweede ronde).

Maar zolang er geen bouwvergunning wordt afgeleverd, kan er geen spade in de grond gestoken worden. Ruimte Vlaanderen levert nu een negatief advies af aan de gemeente Grimbergen en het heeft daarvoor twee argumenten.

Ten eerste het probleem van de mobiliteit. Parking C ligt vlak aan de Brusselse ring, maar om te bouwen op een afstand van minder dan 30 meter van de autosnelweg moet een apart akkoord getekend worden met het Vlaams gewest. Dat is nog niet gebeurd.

Daarnaast zijn er nog andere mobiliteitsproblemen: de traminfrastructuur is onvoldoende en er is te weinig aandacht voor fietsers en voetgangers in de omgeving van het stadion. Bovendien is er geen gedetailleerd en becijferd parkeerbeleid.

Ook het probleem van de buurtweg die nu nog over parking C loopt, baart Ruimte Vlaanderen zorgen. Die buurtweg is een obstakel om de locatie in te kleuren als bouwgrond. De gemeenteraad heeft die beruchte buurtweg inmiddels wel al geschrapt.

Wie gaat in het stadion spelen?

De vraag is ook: wie wil in het Eurostadion voetballen? De Rode Duivels wellicht, ook al heeft de bond bij monde van Bart Verhaeghe laten verstaan dat de KBVB zich niet verplicht voelt om er te spelen.

Anderlecht heeft voorlopig afgehaakt. Wellicht is de huur van Anderlecht nodig om het stadion rendabel te maken. Op dit moment zijn de partijen niet meer "on speaking terms".

En tot slot: wie gaat dat betalen? Bouwpromotor Ghelamco draagt de kosten voor de bouw (de ramingen gaan van 200 tot 300 miljoen euro). De stad Brussel moet per jaar 4,1 miljoen euro betalen aan Ghelamco voor de uitbating en dat 30 jaar lang. Het Brusselse Gewest staat in voor de veiligheidskosten (meer dan 30 miljoen euro) en voor de ondergrondse parking (80 miljoen euro).