• home
  • video
  • pas verschenen

    Sky-baas Brailsford: "We koersen clean en doen dat al 8 jaar"

    Sky ligt al een tijdje onder vuur.

    Sir David Brailsford heeft in een brief gereageerd op de storm waarin hijzelf en zijn Sky-ploeg al een tijdje verkeren. Brailsford richt zich tot de parlementaire commissie die de handel en wandel van Sky onderzoekt. "We hebben fouten gemaakt, maar sommige veronderstellingen zijn onredelijk en niet correct."

    "We aanvaarden onze verantwoordelijkheid"

    David Brailsford en zijn Sky-ploeg zijn al een tijdje het onderwerp van een flinke saga. De Brit en zijn team moesten de voorbije maanden afrekenen met heel wat dopingverhalen en moeten zich verantwoorden voor een parlementaire onderzoekscommissie.

    Brailsford heeft op de Sky-website een brief vrijgegeven die hij aan het hoofd van die commissie heeft gericht. De Sky-baas trekt daarin (deels) het boetekleed aan.

    "De gebeurtenissen van de voorbije maanden hebben aangetoond dat Team Sky fouten heeft gemaakt. Sommige medewerkers hebben de procedures die destijds gangbaar waren, niet volledig gevolgd", klinkt het.

    "Helaas betekenen die fouten dat wij niet de volledige informatie aan het Britse antidopingagentschap (UKAD) hebben kunnen geven. We aanvaarden daarover onze verantwoordelijkheid."

    "Er is een fundamenteel verschil tussen procedurele fouten en overtredingen"

    Maar Brailsford gaat ook in de tegenaanval. "Veel veronderstellingen zijn niet correct. Er is een fundamenteel verschil tussen procedurele fouten en overtredingen. We willen clean koersen en winnen en hebben dat al 8 jaar gedaan."

    "Het onderzoek van het UKAD over een vermeende schending van de antidopingregels tijdens de Dauphiné van 2011, heeft volgens mijn informatie ook geen elementen opgeleverd die dat kunnen staven."

    "Ik respecteer dat sommige mensen hun eigen visie over deze gebeurtenissen zullen hebben, maar ik ben ervan overtuigd dat sommige opmerkingen en veronderstellingen onredelijk en onjuist zijn."

    Sky geeft ook informatie over antidopingprogramma vrij

    Lees hier de brief van Sky-baas David Brailsford. Sky publiceerde ook een document met meer informatie over het onderwerp van de saga en zijn maatregelen in de strijd tegen doping.