• home
  • video
  • pas verschenen

    "Olympische wegrit in Tokio is iets voor sprinters of klassieke renners"

    Het parcours dat de renners in 2020 voorgeschoteld krijgen.

    Greg Van Avermaet begint zaterdag aan zijn eerste klassieke voorjaar als olympisch kampioen, maar de Nederlandse bondscoach Thorwald Veneberg zit met zijn hoofd al bij de Spelen van 2020 in Tokio. Sporza peilde naar de eerste indrukken van Veneberg.

    Nog onduidelijkheid over aankomstplaats

    Thorwald Veneberg (39) pakte vorige week uit met een primeur. Hij beschikte als eerste bondscoach over de plannen voor de wegrit in Tokio. "Omdat ik er simpelweg als eerste naar gevraagd had", legt Veneberg uit aan Sporza.

    "Dit is het parcours zoals het mij werd voorgesteld: de renners starten in het centrum van Tokio en draaien na een vlakke aanloopstrook van zo'n 25 kilometer het lokale circuit op."

    "De mannen zullen dat rondje van iets meer dan 15 kilometer 16 keer moeten afleggen, de vrouwen 7 keer."

    Over de finish bestaat nog geen duidelijkheid. "De politie wil de aankomst enkele kilometers na het rondje leggen, maar de organisatie wil graag terugkeren naar de startplaats in het centrum. Daar zal meer sfeer zijn. Maar daarover is dus nog geen zekerheid."

    "Waar de finish ook ligt, dat zal niet bepalend zijn voor de zwaarte van het parcours. Als de finish bij de startplaats gelegd wordt, dan zullen de renners misschien maar 15 rondjes moeten rijden. Dan kom je uit op een koers van 270 à 280 kilometer."

    "Echt een parcours voor sprinters of klassieke renners"

    Het lokale rondje bevat twee korte klimmetjes, met een gemiddeld stijgingspercentage van iets meer dan 3 procent. "Die beklimmingen zijn zeker makkelijker dan de heuveltjes in Londen in 2012", analyseert Veneberg.

    "Ik zal niet zeggen dat ze verwaarloosbaar zijn, want gezien de afstand zullen ze meetellen. Maar ik denk niet dat het obstakels zijn waardoor de sprinters snel gelost zullen worden."

    "Die klimmetjes kun je gebruiken om weg te rijden. Maar het is geen manier om de sprinters uit te schakelen. Dit is echt een parcours voor sprinters of klassieke renners."

    "Parcours zou iets voor Tom Boonen geweest zijn"

    Het woord in Tokio is dus aan de sprinters. Schuift Nederlands bondscoach Thorwald Veneberg dan Dylan Groenewegen naar voren? "Dat kan. Maar ook Danny van Poppel kan een kandidaat zijn."

    "Als ik naar het internationale peloton kijk, dan denk ik aan Michael Matthews. Ik denk vooral aan snelle mannen wiens sprintsnelheid niet beïnvloed zal worden door de klimmetjes."

    Welke Belg ziet Veneberg als kanshebber? "Goeie vraag. Het parcours zou zeker iets voor Tom Boonen geweest zijn. Maar op de Spelen heb je maar 5 renners per land en dan heb je nauwelijks ploegmaats om te corrigeren, ook al heb je een goeie sprinter."

    "Er is dus misschien weer een kans voor Greg Van Avermaet om op zo'n klimmetje weg te rijden, een nummertje zoals Vinokoerov in Londen deed."

    "En de afstand telt ook: Nederland heeft jonge sprinters en die hebben tijd nodig om die afstand aan te kunnen. Renners zoals Greipel hebben dat wel in de benen."

    Welke Nederlanders zouden op dit moment geselecteerd worden?

    Stel: volgende week wordt de olympische wegrit gereden. Welke vijf renners krijgen dan van de Nederlandse bondscoach een ticket, als hij rekening houdt met hun huidige kwaliteiten en de eigenschappen van het parcours?

    • Niki Terpstra
    • Lars Boom
    • Dylan Groenewegen
    • Danny van Poppel
    • Jos van Emden

    "Dit is zeer hypothetisch, maar op dit moment zou het snel beslist zijn. Ik kies voor Terpstra en Boom, gezien hun kwaliteiten. Naast de twee sprinters neem ik met Van Emden nog iemand mee die ontiegelijk hard op kop kan rijden."

    "Het is wel een moeilijke evenwichtsoefening. Op dit parcours heb je heel veel renners die in de finale voorin kunnen rijden. Dat maakt het zo lastig. Kijk naar het WK van Innsbruck in 2018: dat parcours is zo zwaar. Er zullen daar maar weinig renners de finale rijden en dat maakt het selecteren dan makkelijker."

    Thorwald Veneberg over...

    • ... het doel van zijn trip naar Japan: "Als we de Belgen willen verslaan, dan kunnen we niets aan het toeval overlaten (lacht). Ik wil vooral kijken hoe en waar we ons zullen voorbereiden. Het is duidelijk dat je je goed moet voorbereiden. In de zomermaanden is het erg warm in Tokio, de luchtvochtigheid is zeer hoog en er is ook een groot tijdsverschil."
    • ... smog in Tokio. "Daar heb ik niets van gemerkt. Tokio blijft natuurlijk een stad, maar je moet niet denken aan een scenario zoals in Peking. Het valt echt mee."
    • ... de populariteit van wielrennen in Japan: "De mensen zijn hier ontzettend enthousiast en wielrennen leeft. De overheid stimuleert ook fietsen. Ze ontdekken deze sport steeds meer."