• home
  • videozone
  • win!
  • quiz & opvallend

    "12 renners gebruikten een motortje in de Tour van 2015"

    Istvan Varjas (l.) met de Amerikaanse programmamakers.

    De Amerikaanse tv-zender CBS heeft vannacht zijn langverwachte "60 minutes"-aflevering over het gebruik van motortjes in de wielersport uitgezonden. De Hongaarse ex-renner Istvan Varjas is de spilfiguur in het dossier, dat ook na de tv-uitzending vooral uit veel vraagtekens en veronderstellingen blijft bestaan.

    Varjas: "Wat klant met fiets doet, is niet mijn probleem"

    Istvan ("Stefano") Varjas is een Hongaarse ex-renner en ingenieur die de pionier zou zijn in het uitvinden van motortjes die in fietsen geplaatst kunnen worden.

    In de reportage illustreert Varjas zijn ontdekking: een klein motortje dat met een geheime knop bediend kan worden en vrij geruisloos in het peloton zijn werk kan doen.

    De Hongaarse ingenieur gaf ook zijn laatste versie vrij: een klein motortje dat aan een hartslagmeter gekoppeld kan worden. Als de hartslag te hoog is, wordt er een signaal naar de motor gestuurd, die het zware werk dan tijdelijk overneemt.

    "Of ik al motortjes heb verkocht aan profrenners? Neen, nooit", zegt Varjas in de reportage. "Maar als een grootvader zo'n fiets met een motor gekocht heeft en dat doorgegeven heeft aan zijn koersende kleinzoon, dan is dat niet mijn probleem."

    "Wat een klant met zo'n fiets doet, is niet mijn probleem. Of ik zo'n fiets ook zou verkopen als ik op de hoogte ben van wat ze er mee willen doen? Als het om veel geld gaat, waarom niet?"

    De parallellen met het "tijdperk Armstrong"

    Istvan Varjas gaat er prat op dat hij in 1998 het beruchte motortje heeft uitgevonden. In datzelfde jaar zou de Hongaar zijn product ook verkocht hebben voor 2 miljoen dollar. Er was één voorwaarde aan de deal: Varjas mocht 10 jaar niets met zijn eigen creatie doen.

    De Franse krant Le Monde suggereerde eind vorig jaar al dat het verhaal gekoppeld zou kunnen worden aan de carrière van Lance Armstrong, die in 1999 zijn eerste van 7 Tour-overwinningen boekte. Bij Le Monde en CBS ontkende de advocaat van Armstrong de aantijgingen.

    CBS contacteerde voor "60 minutes" Tyler Hamilton, ex-ploegmaat van Lance Armstrong die het dopinggebruik binnen de Amerikaanse ploeg toegegeven heeft. Ook Hamilton gaf aan dat hij niet op de hoogte was van het bestaan van zo'n motortje, maar testte het fenomeen wel voor de uitzending.

    "Ja, je merkt het verschil", zegt Hamilton over het motortje, dat in een US Postal-fiets van 1999 ingebouwd werd. "Dit kan het verschil tussen winnen en verliezen zijn", zei de Amerikaan over het motortje, dat destijds over een batterij van zo'n 20 minuten beschikte.

    Dopingdokter Ferrari: "Enkel om zelf te testen"

    Nog opvallend: ook de naam van Michele Ferrari valt in het onderzoek. De Italiaanse dokter wordt beschouwd als de grote spilfiguur in het dopingverhaal rond Lance Armstrong.

    Varjas beweert in de CBS-uitzending dat Ferrari de voorbije jaren fietsen met motortjes gekocht heeft. Ferrari ontkent, maar geeft wel aan dat hij zo'n fiets getest heeft.

    Franse dopingjager: "Klaagzang in 2015"

    Wie Armstrong zegt, denkt natuurlijk aan de Tour de France. Jean-Pierre Verdy, de voormalige directeur van het Franse antidopingagentschap, laat enkele opvallende uitspraken noteren in de uitzending.

    "Of er motortjes in de Tour worden gebruikt? Ja, absoluut. 3 à 4 jaar geleden werd er al over gesproken en in 2015 was iedereen aan het klagen."

    Verdy werkte samen met informanten, die hem ingefluisterd zouden hebben dat in de Tour van 2015 12 renners een motortje hadden gebruikt.

    De 800 gram van Team Sky

    Een laatste puntje in de uitzending, die vooral uit veel veronderstellingen bestaat, ging over motortjes die in achterwielen geïnstalleerd worden. Varjas zou in 2015 enkele exemplaren verkocht hebben, die met het snufje zo'n 800 gram meer zouden wegen.

    Dan kwam CBS al snel uit bij Team Sky. In de ploegentijdrit van 2015 bleek volgens de reportagemakers na controles dat de tijdritfietsen van de Britse ploeg 800 gram meer wogen dan de fietsen van de andere ploegen.

    "Fietsen wegen soms zwaarder door de aerodynamica", reageert de ploeg van onder meer Chris Froome, die nog eens benadrukte dat het niets te maken heeft met mechanische doping.

    Thijs Zonneveld is niet onder de indruk van de tv-uitzending