meest recent
- 18/04Wielerclub Wattage ziet Pidcock liever niet voor Tour-klassement gaan: "Hij zal daar geen betere renner door worden"
- 18/04Onthoofd Soudal-Quick Step brengt 5 Belgen in stelling: "Jonge en gemotiveerde groep"
- 18/04Speel mee met Sporza Giromanager: ontdek de rennerswaardes en stel jouw team samen
- 18/04Is de onderkoeling van Skjelmose gevaarlijker dan gedacht? "Er zijn renners die nooit meer dezelfde waren"
- 18/04Net als Wiebes juichte ook Boonen te vroeg: "Cavendish had me toen bijna onderuit gereden"
- 17/04Lotte Kopecky wil ijskoude en loodzware Waalse Pijl snel verteren: "Kan in de kleren kruipen richting Luik"
- 17/04BEKIJK - Schuddende Skjelmose moet weggedragen worden na onderkoeling, Kwiatkowski: "Als wodka op nuchtere maag"
- 17/04BEKIJK: Katarzyna Niewiadoma gaat over Demi Vollering en heerst op de Muur van Hoei
- 18/04Wielerclub Wattage ziet Pidcock liever niet voor Tour-klassement gaan: "Hij zal daar geen betere renner door worden"
- 18/04Onthoofd Soudal-Quick Step brengt 5 Belgen in stelling: "Jonge en gemotiveerde groep"
- 18/04Speel mee met Sporza Giromanager: ontdek de rennerswaardes en stel jouw team samen
- 18/04Is de onderkoeling van Skjelmose gevaarlijker dan gedacht? "Er zijn renners die nooit meer dezelfde waren"
- 18/04Net als Wiebes juichte ook Boonen te vroeg: "Cavendish had me toen bijna onderuit gereden"
- 17/04Lotte Kopecky wil ijskoude en loodzware Waalse Pijl snel verteren: "Kan in de kleren kruipen richting Luik"
- 17/04BEKIJK - Schuddende Skjelmose moet weggedragen worden na onderkoeling, Kwiatkowski: "Als wodka op nuchtere maag"
- 17/04BEKIJK: Katarzyna Niewiadoma gaat over Demi Vollering en heerst op de Muur van Hoei
Succesrecept van Van Aert: "Michelin-tubes die in de stal van Albert waren blijven liggen"
Nys: "Die tubes werden al 6 jaar niet meer gebruikt"
Het kennersoog van Sven Nys had het meteen gezien, toen Van Aert richting de startzone reed. "Wout heeft gekozen voor groene tubes, die de laatste 6 jaar niet meer gebruikt zijn. Dat is interessante informatie", zei Nys.
"Het zijn tubes met een Michelin-profiel. Die zijn waarschijnlijk blijven liggen in de stal van Niels Albert. Ze bollen iets minder goed, waardoor het heel moeilijk is om een renner ervan te overtuigen met die tubes te rijden. Maar je hebt er wel iets meer grip mee."
Van Aert: "Allemaal dankzij Niels"
Dat die groene tubes uiteindelijk een gouden zet waren, bleek uit het aantal lekke banden. Van Aert reed slechts 1 keer lek, terwijl grote opponent Van der Poel het 4 keer vlaggen had.
"Die materiaalkeuze moet ik volledig toeschrijven aan Niels Albert", bekent Van Aert. "Niels is daar voortdurend mee bezig. Met die groene tubes heb je inderdaad meer grip op de ondergrond en zo heb ik het graag. Uit de wedstrijd bleek ook dat je net iets minder snel lekrijdt met die tubes."
Albert: "Parcours lag op oude steengroeve"
Niels Albert lichtte zijn "speciale" bandenkeuze na afloop toe. "Het parcours ligt op een oude steengroeve. Toen het dooide, dacht ik dat de stenen bloot zouden komen te liggen, waardoor je meer risico loopt op lekke banden. Daarom koos ik voor tubes met een Michelin-profiel."
"Het was een gok", zegt de ploegleider van Wout van Aert. "Maar het was uiteindelijk de goede keuze. En dat is ook mijn taak. Wout moet alleen maar koersen, de rest doe ik wel."