meest recent
- 23/04Kamikaze Maikel Zijlaard vliegt door de bochten in ultrakorte proloog in Romandië
- 23/04"Ik ben blij om weer in de buitenlucht te rijden": Wout van Aert geniet van fietstocht in lentezonnetje
- 23/04BEKIJK - Italiaan Giovanni Lonardi zegeviert in Turkije na declassering van Danny van Poppel
- 23/04Primeur: Lotte Kopecky voert als eerste Belgische de wereldranglijst aan
- 23/04Wat was de allerstrafste stoot van het voorjaar? Stem en win een gesigneerd Wielerclub Wattage-truitje
- 23/04Isaac Del Toro krijgt langste wielercontract: talentvolle Mexicaan ligt tot 2029 (!) vast bij UAE
- 23/04Thibau Nys opent wegseizoen in Romandië: "Hij kan als reserve nog opgeroepen worden voor de Giro"
- 23/04Van beste thriller tot stuntman: wie krijgt een Oscar voor het wielervoorjaar 2024?
- 23/04Kamikaze Maikel Zijlaard vliegt door de bochten in ultrakorte proloog in Romandië
- 23/04"Ik ben blij om weer in de buitenlucht te rijden": Wout van Aert geniet van fietstocht in lentezonnetje
- 23/04BEKIJK - Italiaan Giovanni Lonardi zegeviert in Turkije na declassering van Danny van Poppel
- 23/04Primeur: Lotte Kopecky voert als eerste Belgische de wereldranglijst aan
- 23/04Wat was de allerstrafste stoot van het voorjaar? Stem en win een gesigneerd Wielerclub Wattage-truitje
- 23/04Isaac Del Toro krijgt langste wielercontract: talentvolle Mexicaan ligt tot 2029 (!) vast bij UAE
- 23/04Thibau Nys opent wegseizoen in Romandië: "Hij kan als reserve nog opgeroepen worden voor de Giro"
- 23/04Van beste thriller tot stuntman: wie krijgt een Oscar voor het wielervoorjaar 2024?
Hulsmans: "Door schijfremmen zullen renners zich veiliger voelen"
"Groot voordeel bij nat weer"
Het waren akelige beelden: de diepe snijwonde in het been van Francisco Ventoso (foto), die zwaar gevallen was in Parijs-Roubaix. "Schijfremmen zijn als gigantische messen in een peloton", deed de Spanjaard zijn beklag.
De UCI voerde een verbod in op de veelbesproken remmen. "Maar dit jaar zijn de remmen weer toegelaten", zegt Kevin Hulsmans, voormalig ploegmaat van Tom Boonen.
De schijfremmen zijn nu ronder, waardoor ze minder gevaarlijk zijn. "Toch blijft het een scherp voorwerp. Maar als profrenner heb ik vroeger ook een tandwiel in mijn been gehad en het tandwiel staat nog altijd op een koersfiets. Het hoort erbij."
Wat is nu het grote voordeel van die veelbesproken schijfremmen? "Renners zullen het remmen beter aanvoelen", zegt Hulsmans, die nu aan de slag is als fietsenverdeler.
"Bij nat weer zullen de renners niet doorslippen. Zonder schijfremmen is dat anders: door de natte remrand weet een renner niet wanneer hij tot stilstand zal komen in een bocht. Met schijfremmen stopt het wiel meteen met draaien. Voor renners is het dus veel veiliger met schijfremmen."
Hoofdredacteur Grinta: "Het is vooral een mentale kwestie"
Ook de hoofdredacteur van het wielertijdschrift Grinta! is een voorstander van de schijfremmen. "Mountainbikers rijden al jaren met schijfremmen. En het is niet zo dat daar wekelijks renners armen en benen verliezen door die schijven", zegt Bart De Schampheleire, die de voorbije 20 jaar 500 koersfietsen testte.
"De voorbije jaren was het vooral een mentale kwestie dat de renners en ploegen niet openstonden voor schijfremmen. Een fiets met schrijfremmen (foto) weegt meer dan de huidige koersfietsen. En de renners denken dan: “50 gram meer, ik zal trager rijden.”"
"Maar als je in een afdaling 10 seconden wint dankzij de schijfremmen, dan zijn die 5 seconden die je bergop verliest snel gecompenseerd. Ik denk dat het een goede zaak is dat de schijfremmen nu toegelaten zijn."