• home
  • video
  • pas verschenen

    Hulsmans: "Door schijfremmen zullen renners zich veiliger voelen"

    Hulsmans was destijds de engelbewaarder van Tom Boonen.

    Dit seizoen zijn de veelbesproken schijfremmen weer toegelaten in het wielerpeloton. "Bij nat weer zullen de renners niet doorslippen", zegt Kevin Hulsmans op de fietsbeurs Velofollies. "Nu zijn de schijfremmen ook ronder en minder gevaarlijk. Maar het blijft een scherp voorwerp."

    "Groot voordeel bij nat weer"

    Het waren akelige beelden: de diepe snijwonde in het been van Francisco Ventoso (foto), die zwaar gevallen was in Parijs-Roubaix. "Schijfremmen zijn als gigantische messen in een peloton", deed de Spanjaard zijn beklag.

    De UCI voerde een verbod in op de veelbesproken remmen. "Maar dit jaar zijn de remmen weer toegelaten", zegt Kevin Hulsmans, voormalig ploegmaat van Tom Boonen.

    De schijfremmen zijn nu ronder, waardoor ze minder gevaarlijk zijn. "Toch blijft het een scherp voorwerp. Maar als profrenner heb ik vroeger ook een tandwiel in mijn been gehad en het tandwiel staat nog altijd op een koersfiets. Het hoort erbij."

    Wat is nu het grote voordeel van die veelbesproken schijfremmen? "Renners zullen het remmen beter aanvoelen", zegt Hulsmans, die nu aan de slag is als fietsenverdeler.

    "Bij nat weer zullen de renners niet doorslippen. Zonder schijfremmen is dat anders: door de natte remrand weet een renner niet wanneer hij tot stilstand zal komen in een bocht. Met schijfremmen stopt het wiel meteen met draaien. Voor renners is het dus veel veiliger met schijfremmen."

    Hoofdredacteur Grinta: "Het is vooral een mentale kwestie"

    Ook de hoofdredacteur van het wielertijdschrift Grinta! is een voorstander van de schijfremmen. "Mountainbikers rijden al jaren met schijfremmen. En het is niet zo dat daar wekelijks renners armen en benen verliezen door die schijven", zegt Bart De Schampheleire, die de voorbije 20 jaar 500 koersfietsen testte.

    "De voorbije jaren was het vooral een mentale kwestie dat de renners en ploegen niet openstonden voor schijfremmen. Een fiets met schrijfremmen (foto) weegt meer dan de huidige koersfietsen. En de renners denken dan: “50 gram meer, ik zal trager rijden.”"

    "Maar als je in een afdaling 10 seconden wint dankzij de schijfremmen, dan zijn die 5 seconden die je bergop verliest snel gecompenseerd. Ik denk dat het een goede zaak is dat de schijfremmen nu toegelaten zijn."

    Hulsmans: "Schijfremmen zijn nu al minder gevaarlijk"

    Video player inladen ...

    Hoofdredacteur Grinta!: "Mountainbikers rijden al jaren met schijfremmen"

    Video player inladen ...