Ga naar de inhoud

meest recent

Japans internetbedrijf doet Barcelona-kassa rinkelen

 wo 16 november 2016 15:19
Vanaf 1 juli 2017 zien de truitjes van Barcelona er opnieuw een beetje anders uit. De hoofdsponsor uit Qatar maakt plaats voor een bedrijf uit Japan. Rakuten betaalt 55 miljoen euro per jaar om op de wedstrijdshirts van Messi en co te prijken.

Het shirt van Barcelona was tot 2006 vrij van reclame. Daarna ging de club een verbintenis aan met Unicef. Dat leverde dat de Spaanse eersteklasser geen geld op. Barcelona engageerde zich integendeel om jaarlijks 1,5 miljoen euro te storten aan de VN-hulporganisatie.

In 2013 koos Barcelona dan voor het eerst voor een commerciële sponsor. De club kreeg van Qatar Airways elk seizoen zo'n 30 miljoen euro. Nu gaat dat bedrag een flink stuk de hoogte in. De Japanse internetgigant  Rakuten telt jaarlijks 55 miljoen euro neer, met eventuele bonussen voor het winnen van de Spaanse titel (1,5 miljoen) en de Champions League (5 miljoen).

De overeenkomst geldt voor de komende vier seizoenen. Er werd ook een optie voor een extra seizoen bedongen.