Ga naar de inhoud

Vangramberen rijdt WK-rondje met Lampaert: "Je niet laten insluiten bij finish"

 vr 14 oktober 2016 08:01
Maarten Vangramberen, een van onze mannen in Qatar, kroop op de fiets met Yves Lampaert, de eerste reserve van de Belgen zondag in de wegrit, voor een WK-rondje op The Pearl. De twee geven hun mening over het parcours, de wind en de hitte en de favorieten.

Maarten Vangramberen en Yves Lampaert, goed voor een zevende plaats in het tijdrijden, verkenden het plaatselijke parcours in Qatar. De renners rijden zeven rondjes van om en bij de 15 kilometer. Al zal het zondag iets lastiger zijn, want dan moet het peloton eerst nog 150 kilometer door de woestijn.

Lampaert: "Als daar waaiers gevormd worden en de koers is hard, dan komt slechts een uitgedunde elitegroep aan de finish."

Hun vaststellingen:

  • Veel rotondes, altijd weer optrekken
  • Belgen moeten de koers hard maken door waaiers
  • Aanklampen in waaier of bidon aanpakken, een moeilijk dilemma

Veel ronde punten op The Pearl

De plaatselijke rondes op het schiereiland "The Pearl" zijn vrij eenvoudig. Maarten Vangramberen maakt graag de vergelijking met een kermiskoers.

Lampaert: "Alleen telt dit rondje veel meer rotondes dan we op een kermiskoers gewoon zijn. Wel meer dan twintig. En dat maakt het toch lastig, want na iedere bocht is het optrekken geblazen. De positiebepaling is daarbij cruciaal. Eens je achteraan verzeild geraakt, is het moeilijk en heel technisch om nog vooraan te geraken."

"Al ben ik wat dat betreft gerust in de capaciteiten van onze Belgische ploeg. We hebben allemaal renners die gewend zijn om dat te doen."

Wind en waaiers

De 150 km door de woestijn zullen zwaar zijn. Niet alleen door de hitte, maar vooral door de wind. Kan die een rol spelen in het koersverloop?

Lampaert: "Ik heb al gemerkt dat de wind nog steviger komt opzetten tegen de middag."

"Aangezien we niet de sterkste sprinter in onze gelederen hebben, moeten we niet twijfelen om het initiatief te nemen. Het zou me dan ook verwonderen moest de waaiervorming uitblijven. Op dat moment moeten we als ploeg samenwerken, twee man alleen gaan het niet uit elkaar rijden."

De hitte

"Het is kantje boord met de warmte", zegt ook Lampaert. "In Spanje kan het soms ook warm zijn, maar hier is het vochtiger en drukkend. Met een goede bevoorrading kan het wel."

"3 tot 4 bidons per uur drinken doe je niet, je komt maximaal aan 2,5. Maar nog belangrijker: het moet ook mogelijk zijn om bidons aan te nemen in een waaier. Ofwel verlies je de aansluiting, ofwel zak je erdoor omdat je niet genoeg gedronken hebt. We zullen nog moeten zien hoe we dat doen. In het binnenland kan je je echt niet permitteren om dorst te hebben."

"Eens het plaatselijke parcours zal het wat drinken betreft beter meevallen. Twee bidons per rondje aannemen en drinken moet voldoende zijn."

Kittel is de man in vorm

Stel dat het tot een massasprint komt, wie maakt dan de meeste kans? "Kittel is de man in vorm, dat bewees hij al in de ploegentijdrit", weet zijn ploegmaat bij Etixx-Quick Step.

"Bouhanni is ook altijd aanwezig. Maar vergeet vooral ook Cavendish niet. Die heeft zich in alle stilte voorbereid."

"Tom Boonen is er natuurlijk ook nog. Hij verteert de warmte goed. Alles zal van de frisheid afhangen. En iedereen weet dat Tom weinig snelheid verliest na 250 km."

"Het is wel oppassen bij de finish dat je niet ingesloten geraakt. De laatste 500 meter gaat licht bergop en op het einde is er een flauwe bocht naar rechts. Pas helemaal op het einde zie je de finish liggen."

Bekijk de verkenning:

"Maarten, met zo'n flashy pakje moet je wel "op de grote plateau" rijden"