Ga naar de inhoud

meest recent

Campenaerts (zilver op EK) voor tijdrit: "Zou al blij zijn met top 10"

 wo 12 oktober 2016 07:09
Kan Victor Campenaerts zich meten met de toppers in Qatar?
Victor Campenaerts en Yves Lampaert houden de Belgische eer hoog op het WK tijdrijden. Op het EK deden ze dat met verve, met respectievelijk een tweede en zesde plaats. Maar zweven gaan ze hierdoor niet doen.

"Het EK was een heel goeie prestatie, maar er waren een paar toppers niet aanwezig en er komen nu nog renners van buiten Europa bij", zegt Victor Campenaerts, die in Plumelec enkel Jonathan Castroviejo voor zich moest dulden. "Ik hoop hier top 10 te rijden. Dat lijkt me realistisch."

"De ploegentijdrit is heel goed verlopen (Campenaerts werd 5e met Lotto-Jumbo, red). Ik voelde me heel goed. Door die hitte warm ik iets korter op en dat werkte, dus dat zal ik woensdag weer doen."

Bij de beloften draaide de wind plots, waardoor de meeste grote namen in andere omstandigheden moesten rijden. "Maar ik ga ervan uit dat de omstandigheden voor de toppers wel min of meer dezelfde zullen zijn. Ik verwacht niet dat de eerste renners droog zullen rijden en het daarna zal beginnen te regenen."

Het parcours kan Campenaerts wel bekoren. "Toen ik hoorde over een WK in Qatar, dacht ik dat we de autosnelweg zouden op- en afrijden. Maar het is toch best technisch. Al kennen we nu alle bochten al door de ploegentijdrit."

Campenaerts hoopt dus als eerste Belg sinds Stijn Devolder (6e in 2008) in de top 10 te eindigen, maar wie verwacht hij op het hoogste schavotje? "Ik tip op Rohan Dennis, maar verwacht ook een goeie prestatie van Castroviejo, ondanks het vlakke parcours. Die is in zeer goeden doen."

Lampaert: "Nog meer overleven dan in ploegentijdrit"

Yves Lampaert komt aan de start met al een wereldtitel op zak. Hij veroverde zondag goud met Etixx-Quick Step. "Maar nu wordt het een andere inspanning. Het wordt nog meer indelen, nog meer overleven, want het wordt nog warmer. In de ploegentijdrit reden we na 16u, wanneer de ergste hitte al weg is. Nu moeten we vroeger rijden. Ik ben wel heel diep geweest, dus het wordt afwachten of ik goed hersteld ben. Ik kan mijn plaats niet zo goed inschatten."

"Het is een vlakke tijdrit, maar toch niet zo eenvoudig. Eerst is er een technisch deel, waarin je moet zorgen dat je niet ontploft. Daarna is er het lange stuk naar de Pearl in Doha. Daar moet je zorgen dat je de grote versnelling kunt ronddraaien. Op de Pearl zelf is het dan weer technisch."