meest recent
- 15/04Gerben Thijssen past door enkelblessure voor Giro, maar maakt wel Tour-debuut: "Een kinderdroom"
- 12/03BEKIJK: Op sneeuwklas met Remco Evenepoel en Tadej Pogacar op het parcours van de Tour
- 11/03Wereldkampioen Remco Evenepoel verkent slottijdrit van de Tour: "Mooi maar lastig"
- 24/01Geraint Thomas doet dubbel Giro-Tour dit jaar: "Ik kon niet kiezen"
- 21/01Alberto Contador daagt Tadej Pogacar uit: "Ga voor de triple in de Vuelta!"
- 18/01ASO verandert niet van koers en kiest voor dezelfde 22 teams als vorig jaar in de Tour
- 10/01Giro, Tour of Vuelta: welke grote ronde rijden de kopmannen in 2024?
- 09/01Remco Evenepoel gaat een eerste keer de Ronde van Frankrijk rijden: "Ik wil sowieso een rit winnen"
- 15/04Gerben Thijssen past door enkelblessure voor Giro, maar maakt wel Tour-debuut: "Een kinderdroom"
- 12/03BEKIJK: Op sneeuwklas met Remco Evenepoel en Tadej Pogacar op het parcours van de Tour
- 11/03Wereldkampioen Remco Evenepoel verkent slottijdrit van de Tour: "Mooi maar lastig"
- 24/01Geraint Thomas doet dubbel Giro-Tour dit jaar: "Ik kon niet kiezen"
- 21/01Alberto Contador daagt Tadej Pogacar uit: "Ga voor de triple in de Vuelta!"
- 18/01ASO verandert niet van koers en kiest voor dezelfde 22 teams als vorig jaar in de Tour
- 10/01Giro, Tour of Vuelta: welke grote ronde rijden de kopmannen in 2024?
- 09/01Remco Evenepoel gaat een eerste keer de Ronde van Frankrijk rijden: "Ik wil sowieso een rit winnen"
"Onorthodoxe houding Froome in afdaling zorgde niet voor aerodynamisch voordeel"
Het was hét beeld van de achtste etappe van de Tour dit jaar. Froome versnelde net voor de top van de Peyresourde en verraste daarna iedereen door zich op een bizarre manier naar beneden te storten. Een staaltje van geoptimaliseerde aerodynamica, dachten vele mensen.
Maar dat laatste blijkt niet helemaal te kloppen. Volgens professor Bert Blocken, een specialist in windfysica, was de houding van Froome zelfs minder gunstig dan een normale afdalingshouding.
De tijdswinst van Froome was niet het gevolg van minder luchtweerstand, zeggen de onderzoekers. De onorthodoxe houding van Froome, zittend op zijn bovenste fietsbuis, zou zelfs voor 0,6 procent meer luchtweerstand zorgen. "De meest ideale houding was het zitvlak op het zadel en de rug horizontaal."
"Het zou kunnen dat Froome in zijn houding meer vermogen kon leveren en netto wel winst boekte, maar dat kunnen we niet narekenen. Een groot deel van de winst zat aan het begin van de afdaling, waar hij direct een groot gat sloeg omdat de anderen niet opletten."