Ga naar de inhoud

meest recent

"Veiligheid renners is prioriteit, maar ook mentaliteitswijziging nodig"

 wo 6 juli 2016 11:56
"Er fietsen een aantal renners rond als halve zotten", volgens Sagan.
De veiligheid in het peloton is een van de hete hangijzers in het wielrennen. Na de valpartij van Stig Broeckx en de noodkreet van Peter Sagan nemen de wedstrijdorganisatoren en de UCI de nodige maatregelen.

Aantal deelnemers beperken per wedstrijd

Volgens Philippe Mariën, coördinator veiligheid en preventie van de Koninklijke Belgische Wielerbond (KBWB), zijn er al enkele maatregelen genomen. "De veiligheid van de renners is voor ons de absolute prioriteit."

"Op korte termijn hebben we alvast beslist om het aantal deelnemers in de nationale wedstrijden te beperken. Bij nieuwelingen (15-16 jaar) tot 120 deelnemers, bij junioren (17-18 jaar) tot 150 en bij beloften tot maximaal 170."

Aantal passages van motards tot een minimum terugdringen

De mobiele seingevers waren kop van Jut na de dramatische valpartij met Stig Broeckx. "We hadden al reglementeringen, maar we gaan het aantal passages van de motards nog meer beperken. We willen uiteindelijk tot een nulbeleid komen", zegt Mariën. 

"We werken ook samen met de UCI om de veiligheid te optimaliseren. Na de val van Stig Broeckx werd enkel op de mobiele seingevers geschoten, maar het probleem is veel genuanceerder. De Belgische wegen staan vol met obstakels."

"Er dringt zich ook een mentaliteitswijziging op. Er moet meer respect komen voor de mobiele seingevers."

Merckx: "Iemand moet het passeren van de motards regelen"

Ploegleiders mogen niet meer aan het stuur zitten

De UCI wil ook maatregelen nemen rond de volgwagens. "Ploegleiders mogen niet meer aan het stuur zitten. De bestuurder mag iemand van de ploeg zijn, maar de persoon die zich bezig houdt met de sportieve zaken, mag het voertuig niet besturen."

Gekke taferelen, zoals bij Davide Bramati, zullen we niet meer zien:

Renners mogen wagen niet meer vasthouden

Tot slot wordt er strenger gecontroleerd op renners die de volgwagen vasthouden. "We halen de wagen en de renner meteen uit koers", zegt Mariën. "We gaan hier consequent mee om, maar we rijden ook maar met tien commissarissen in de koers."

"We kunnen niet bij elke renner die lost een commissaris plaatsen. Dan is het een beetje zoals een flitsboete in het verkeer. Als er geen camera is, dan heb je geluk."