meest recent
- 18/04Onderkoeling in Waalse Pijl heeft vertrouwen van Mattias Skjelmose niet aangetast: "Ben in beste vorm ooit"
- 18/04Ontsnappingsspecialist Simon Carr slaat opnieuw toe in de Alpen, rit opgeschrikt door akelige val Chris Harper
- 18/04Na podiumplaats in Hoei is Van Gils ook schaduwfavoriet in Luik: "Benen op verkenning waren alweer goed"
- 18/04De klimgeit uit Wales die tweemaal bijna moest stoppen: wie is Waalse Pijl-winnaar Stephen Williams?
- 18/04Wielerclub Wattage ziet Pidcock liever niet voor Tour-klassement gaan: "Hij zal daar geen betere renner door worden"
- 18/04Speel mee met Sporza Giromanager: ontdek de rennerswaardes en stel jouw team samen
- 18/04Is de onderkoeling van Skjelmose gevaarlijker dan gedacht? "Er zijn renners die nooit meer dezelfde waren"
- 18/04Net als Wiebes juichte ook Boonen te vroeg: "Cavendish had me toen bijna onderuit gereden"
- 18/04Onderkoeling in Waalse Pijl heeft vertrouwen van Mattias Skjelmose niet aangetast: "Ben in beste vorm ooit"
- 18/04Ontsnappingsspecialist Simon Carr slaat opnieuw toe in de Alpen, rit opgeschrikt door akelige val Chris Harper
- 18/04Na podiumplaats in Hoei is Van Gils ook schaduwfavoriet in Luik: "Benen op verkenning waren alweer goed"
- 18/04De klimgeit uit Wales die tweemaal bijna moest stoppen: wie is Waalse Pijl-winnaar Stephen Williams?
- 18/04Wielerclub Wattage ziet Pidcock liever niet voor Tour-klassement gaan: "Hij zal daar geen betere renner door worden"
- 18/04Speel mee met Sporza Giromanager: ontdek de rennerswaardes en stel jouw team samen
- 18/04Is de onderkoeling van Skjelmose gevaarlijker dan gedacht? "Er zijn renners die nooit meer dezelfde waren"
- 18/04Net als Wiebes juichte ook Boonen te vroeg: "Cavendish had me toen bijna onderuit gereden"
Manager Gilbert: "Van den Driessche gebruikte nog maar eerste generatie motortjes"
Wathelet heeft naast Gilbert ook onder meer Arnaud Démare en Boris Vallée onder zijn hoede. Hij heeft naar eigen zeggen al jaren weet van mechanische doping en ondernam ook al stappen.
"Stefano Varjas (een Hongaars ex-wielrenner en ingenieur die motortjes voor fietsen ontwikkelt en ook aan bod kwam in de Frans-Italiaanse reportage, red) heeft lang geleden een renner benaderd waar ik heel dichtbij sta."
"Varjas vertelde hem dat hij verschillende wedstrijden verloor tegen renners die motortjes in hun fiets gebruikten. Wat we zagen in de Frans-Italiaanse documentaire toonde Varjas drie jaar geleden al."
"Ik heb daarop contact met hem gezocht en me alles laten uitleggen. Ik heb een fiets laten uitrusten met alles wat verboden is om te tonen aan de UCI dat het bestaat en dat het wordt gebruikt. Het gebeurt in tal van koersen bij de jeugd, maar ook bij de profs."
"Vaak is er gesproken over 2010 (het jaar waarin Fabian Cancellara de Ronde van Vlaanderen en Parijs-Roubaix won, red), maar ik heb bewijs dat het veel vroeger al in het peloton voorkwam."
"Huidige motortjes kunnen worden aangestuurd door hartritme"
Wathelet is vooral geschokt over het feit dat zo weinig renners betrapt worden. "De controles zijn onvoldoende. De scanners van de UCI zijn een stuk speelgoed waarmee geen degelijke controles mogelijk zijn."
"Herinner u de scanners die in 2011 en 2012 hun intrede deden. Die hebben niet de mogelijkheid om warmte of bronnen van energie op te sporen. Thermische camera's zijn het enige middel om een motor op te sporen."
"Het huidige controlesysteem heeft ons in staat gesteld Femke van den Driessche te betrappen op het WK veldrijden, maar het moet gezegd worden dat zij de eerste generatie motortjes gebruikte."
"Voor 7.500 euro kan een fiets met zo'n motortje worden uitgerust. Volgens een bevraging die ik heb gedaan zijn er in 2015 1.350 motortjes verkocht. Ik denk niet alleen aan wielertoeristen of mensen die hun hart willen sparen."
"De motortjes die vandaag bestaan zijn trouwens veel duurder en veel meer gesofisticeerd. Ze werden oorspronkelijk gebruikt in de ruimtevaart en zijn dus zeer krachtig en duurzaam, maar ook kostelijk. Ze kunnen zelfs worden aangestuurd door het ritme van je hart. Zo kan de motor helpen wanneer je een bepaald hartritme overschrijdt."
"In de Tour werden wielen meteen van de fietsen gehaald"
Wathelet begrijpt dat de strijd tegen mechanische doping niet makkelijk is, maar ziet toch een aantal duidelijke aanwijzingen.
"In de laatste Ronde van Frankrijk was ik stomverbaasd dat sommige ploegen, en niet van de minste, meteen na de aankomst de wielen van de fietsen haalden en hun renners meteen op een hometrainer zetten."
"Ik heb de autoriteiten op de hoogte gebracht, maar spijtig genoeg is het altijd wachten tot er echt iemand gevat wordt, voor acties worden ondernomen."
Het hele gesprek van bijna 15 minuten van RTBF met Vincent Wathelet kan u hier beluisteren.