Ga naar de inhoud

Koersfiets met motortje bestond al in jaren 70

 ma 8 februari 2016 15:00
Een druk op de knop en de motor start.
Op de sociale media doet een filmpje uit de oude doos de ronde. Een ingenieur heeft in de jaren 70 zorgvuldig een motortje en twee batterijen gemonteerd in een koersfiets. De man ontwikkelde het systeem niet voor profrenners, wel voor vrouwen, hartpatiënten of mensen met een beperking.

De motor

Het motortje zit net boven de trapas, in de verticale buis. "Hij draait 6.000 toeren per minuut, de trappers 100 omwentelingen per minuut", legt ingenieur Gouzy uit.

De batterijen

De motor wordt aangedreven door twee batterijen. De ene zit in de horizontale buis, de andere in de diagonale buis. "Ze zijn allebei verbonden met de motor via een elektrisch circuit. Met de batterijen kan je 45 minuten fietsen. Tijdens een afdaling kan je ze weer opladen", vertelt de Franse ingenieur.

Startknop

De bediening van de elektrische fiets is eenvoudig. Je start de motor met een eenvoudige druk op de knop.

Topsnelheid 45 km/u

Het systeem van de Fransman gaat snel. In ideale omstandigheden (lees: op een hometrainer) haalt de elektrische fiets uit de jaren 70 een snelheid van bijna 45 km/u.

"Voor vrouwen, hartpatiënten of mensen met een beperking"

De Franse ingenieur heeft de fiets niet ontworpen voor professionele wielrenners. "Wel voor vrouwen die hun mannen willen volgen", legt hij uit, "voor hartpatiënten en voor mensen met een beperking."

Het filmpje