• home
  • video
  • pas verschenen
  • win!
  • quiz & opvallend

    "Subtiele" reclame in het voetbal: Van frietzakken tot Oranje jurkjes

    Ondermijnt dit bord het gezag van de vierde scheidsrechter?

    Openlijk of "subtiel": voetbalclubs, spelers en sponsors pikken graag elk financieel graantje mee. Om die reden sieren twee frietzakken al een heel seizoen het bord van de vierde scheidsrechter bij Waasland-Beveren. Maar de Wase club is zeker geen alleenstaand geval. Vier voorbeelden van wat er gebeurt als "koning voetbal" het hoofd buigt voor de wetten van het geld.

    Frietzakken op het bord

    Bij Waasland-Beveren gaan dit seizoen bij elke wissel en bij het aangeven van de extra tijd twee frietzakken in de lucht. Waasland-Beveren wordt gesponsord door een producent van frieten en dat is te zien aan het bord van de vierde scheidsrechter. Eersteklasseclubs zijn in België zelf verantwoordelijk voor de aankoop van het bord. "Er bestaat geen reglement over, maar we hebben wel al aangehaald dat dergelijke sponsoring subtieler moet", zegt Ludwig Sneyers van de Pro league.

    De "uitvinder" van de kraagreclame

    De ongekroonde koning van de "subtiele" reclame in België is natuurlijk Jean-Marie Pfaff. De gewezen nationale doelman was de eerste bekende figuur in België die op publieke evenementen verscheen met een wit hemd met een merknaam op de kraag. In al die jaren passeerden al een hele reeks merknamen de revue.

    Bendtner krijgt monsterboete om boxershort te tonen

    Wie twee keer zal nadenken voor hij nog eens op subtiele wijze probeert wat bij te verdienen, is de Deense spits Nicklas Bendtner. Bendtner vierde zijn goal op het EK 2012 tegen Portugal door zijn boxershort te tonen. Op zijn short stond de naam van een Ierse gokkantoor. De UEFA kon niet lachen met de sluikreclame en gaf Bendtner een boete van 100.000 euro en een schorsing van een speeldag.

    Bavaria-girls eindigen in Zuid-Afrikaanse gevangenis

    Voor het WK in Zuid-Afrika in 2010 bedacht een Nederlands biermerk een originele manier om te omzeilen dat ze geen officiële sponsor waren. 36 vrouwen, verkleed als Deense fans, werden naar het Soccer City-stadion gestuurd voor de match Nederland-Denemarken. Na 20 minuten trokken ze het rood-witte tenue uit en volgde een opmerkelijk dansje in hun gesponsorde oranje jurkjes.

    Missie geslaagd, de hele wereld praatte over de "Bavaria-girls". Maar de FIFA en Zuid-Afrikaanse organisatie konden niet lachen met de stunt. De 36 vrouwen werden na de match opgepakt en twee van hen dreigden een halfjaar in de cel te belanden. Uiteindelijk werd de zaak in der minne geregeld en gingen alle vrouwen vrijuit (foto onderaan).