• home
  • video
  • pas verschenen

    Steven Martens: "Mijn vertrek bij de voetbalbond is verteerd"

    Op 9 februari nam Steven Martens ontslag als CEO van de voetbalbond. Hij voelde zich tegengewerkt in zijn visie en vond dat het spel tegen hem "te hard en te persoonlijk" gespeeld werd. Na zeven maanden windstilte werkt Martens voor "Double Pass", een Belgisch bedrijf met wereldfaam in de doorlichting van voetbalclubs en -competities. Peter Vandenbempt zocht Martens op voor een exclusief interview.

    Zeven maanden lang sprak Martens niet met de pers en leek hij van de aardbodem verdwenen. Nu staat hij er weer, met een fris hoofd en nieuwe plannen die hij aan de buitenwereld kenbaar wil maken.

    "Mijn vertrek bij de KBVB is verteerd", zegt Martens. "Ik ben op een moment gekomen dat ik vrij ontspannen op die zware tijd kan terugkijken. Want het was natuurlijk - hoewel ik toch veel gerealiseerd heb bij de bond - niet de tofste periode. Er is met veel modder gegooid."

    "Maar nu gaat het dus weer goed. Ik heb een boeiende zomer achter de rug, waarin ik tijd heb kunnen nemen voor mezelf. Ik heb me kunnen herbronnen. Ik kan het iedereen aanraden, op voorwaarde natuurlijk dat je dat kúnt doen."

    "Wanneer ik beslist heb om bij de KBVB te stoppen? Rond Nieuwjaar. In oktober was er nog een Raad van Bestuur geweest waar alle neuzen in dezelfde richting stonden, maar wat later voelde ik dat er een politieke agenda speelde."

    "Kijk: dat spel wilde ik niet meespelen. Ik ben geen politicus. Ik ben een visionair, ik wil dingen grondig veranderen. Maar als je constant compromissen moet sluiten en spelletjes moet spelen, kan dat niet."

    "Ik koos voor investeringsbeleid, niet voor spaarkasbeleid"

    Waar is het precies fout gelopen in de vier jaar dat Martens voor de KBVB werkte? "Ik heb het mezelf niet makkelijker gemaakt door de Raad van Bestuur te installeren en het Uitvoerend Comité minder bevoegdheden te geven. Daardoor kregen bepaalde mensen minder macht."

    "Ik heb dat gedaan omdat de organisatie van de KBVB daarmee gediend was. Een goeie organisatie heeft nood aan een sterke Raad van Bestuur, die controlerend en visionair is, en anderzijds aan een sterk management. Dat kun je niet in een omgeving van 23 mensen die over vanalles en nog wat moeten discussiëren."

    "Ik heb duidelijk gekozen voor een visie op de lange termijn en een investeringsbeleid. We zouden het geld herinvesteren in het voetbal, de digitalisering, de fanclub enzovoort. Andere mensen opteerden voor winstmaximalisatie: hoeveel geld hebben we over op het einde van het jaar?"

    "Op het einde van mijn periode werd gezegd dat ik het geld door deuren en vensters buitengooide, terwijl alles zo afgesproken was in het begin. Iedereen wilde aanvankelijk investeren, want wie meer genereert, kán meer investeren. Die kritiek heeft me het meeste geraakt, zeker nu ik zie dat de KBVB er financieel beter voorstaat dan ooit."

    "Het is jammer dat de vele dingen die we gerealiseerd hebben, zoals een performantere organisatie, een beter fanbeleid, de jeugdontwikkeling in nationale ploegen, de kwaliteit van onze scheidsrechters, onze internationale uitstraling, onze participatie in Euro 2020, het oefencentrum in Tubize en noem maar op, ondergesneeuwd zijn door die kritiek."

    "Ik hield me ook bezig met andere stadiondossiers"

    Martens zegt dat zijn voortrekkersrol in het Brusselse stadiondossier hem ook parten gespeeld heeft. "Absoluut. Ik stond voor een investeringsbeleid in Belgische stadions, omdat infrastructuur essentieel is om je product aantrekkelijk te houden. Ik hield me niet alleen bezig met een nieuw stadion in Brussel, maar had ook mensen die zich bekommerden om dossiers in Oostende, Lokeren en zelfs Brugge. Maar dat werd me allemaal niet in dank afgenomen, want andere mensen hadden andere belangen."

    "Het project van nu is minder ambitieus"

    Na het vertrek van Martens heeft de KBVB de budgetten teruggeschroefd. Het moet allemaal met minder. Martens: "Het project dat nu voorligt, is minder ambitieus. Het is meer een beleid waarin je hoopt dat er op het einde genoeg geld op de spaarrekening staat."

    "Dit is geen beleid dat geld wil herinvesteren, vooral in projecten die misschien niet winstgevend zijn, zoals bijvoorbeeld het vrouwenvoetbal met al zijn maatschappelijk belang. Daar zou ik me niet in kunnen vinden als CEO."

    De voorzittersverkiezingen eind juni, waarbij François De Keersmaecker een nieuwe ambtstermijn in de wacht sleepte, maakte Martens mee als toeschouwer vanaf de zijlijn. "Wat er toen allemaal gebeurd is, is zeer pijnlijk."

    "De bekommernis was vooral wie waar terecht zou komen, niet om wat je eigenlijk allemaal zou gaan doen. Ik wilde als CEO altijd een positie innemen om het verschil te kunnen maken, maar dat geldt niet voor iedereen."

    Was het wel verstandig van De Keersmaecker om zich opnieuw kandidaat te stellen? Martens: "Ik bewonder François vooral om zijn capaciteit om zo veel slagen boven en onder de gordel te verwerken. Daar heb ik respect voor. Of het een goeie keuze is, laat ik aan hem over."

    "Hoop dat de Rode Duivels een volgende stap zetten"

    Onder Steven Martens vierde de hausse rond de Rode Duivels hoogtij. De marketingmachine die hij rond de nationale ploeg in gang duwde, was een revolutie. "Of ik de nationale ploeg mis? Ik volg de Rode Duivels in de eerste plaats als supporter. Ik ben blij dat ze bijna zeker zijn van het EK 2016, maar ik hoop ook dat ze nog een volgende stap zetten."

    "De uitdaging is om in Frankrijk een groot resultaat neer te zetten. Of ik teleurgesteld ben in het spel? Ik ben geen technicus. Als supporter wil je wervelend voetbal, maar het blijkt niet makkelijk om die lage verdedigingsgordels zomaar te ontwrichten. Je kunt alleen maar hopen dat het lukt..."

    Double Pass is zijn nieuwe werkgever

    Zeven maanden na zijn CEO-schap bij de KBVB heeft Martens nieuw emplooi gevonden. "Ik ben beschadigd vertrokken bij de voetbalbond, maar tegelijkertijd heb ik gemerkt dat veel mensen daar kunnen doorkijken. Vooral mensen die wat ervaring hebben in het zakenleven", zegt hij. 

    "Ik heb enkele concrete aanbiedingen uit het voetbal gekregen. Ik zal geen namen noemen, maar ik wilde niet in het Belgische clubvoetbal belanden. Je komt terecht in de waan van de dag en dat ligt me niet."

    "Double Pass (waar ook voetbalexperts als Ariël Jacobs, Jean-François de Sart en Henk Mariman werken, red) ligt me dan weer wél. Die mensen zien waar mijn kwaliteiten liggen en houden zich niet bezig met indianenverhalen."

    "Ik word hier "Chief Strategic en Commercial Officer". Ik zal me bekommeren om het strategische en commerciële beleid. Dit is een groeibedrijf dat volop in expansie is en op een kruispunt staat. Ik moet de mondiale strategie verder ontwikkelen."

    Hugo Schoukens is de CEO van Double Pass. Hij verklaart zijn keuze voor Steven Martens. "Steven inspireert, stimuleert, ondersteunt en is een doener. Dat loopt gelijk met ons bedrijf", zegt Schoukens. "Steven is ook visionair. Hij heeft een strategisch plan geschreven voor het Belgische voetbal, dat was indertijd uniek. Hij heeft dat plan geïmplementeerd en zo is een nooit geziene voetbalcultuur ontstaan in België."

    "We kijken hoe clubs werken aan hun talentontwikkeling"

    Double Pass werkt in Duitsland, Engeland, Japan en de VS, maar niet in België. Hoe komt dat? Schoukens: "Alles begint bij visie. Is er op het vlak van talentontwikkeling een visie binnen de Pro League? Tien jaar geleden hebben we een aantal mensen, zoals Jean Kindermans bij Anderlecht geïnspireerd, en je ziet nu dat de kern van Anderlecht voor de helft uit eigen jeugdspelers bestaat, terwijl dat nog niet zo lang geleden maar 8% was."

    "We gaan bij clubs en liga's over de hele wereld kijken hoe er gewerkt wordt, bovenaan en bij de jeugd. Dat inventariseren en analyseren we, waarna we onze adviezen aanbieden."

    "Alles bij een club begint bij haar kernbusiness. In Duitsland, één van onze duurzame klanten, is dat de jeugdopleiding. De trainer en sportief directeur moeten openstaan voor de ontwikkeling van jonge spelers, hun opleiding, hun bijsturing en de hele entourage rond die jongere."

    "Ik zie Double Pass zich in de toekomst misschien een andere rol toebedelen. Steven kan daar als visionair mee in helpen. Hij kan strategisch en commercieel mee de weg uitstippelen. Hij geniet bovendien veel respect en heeft een zeer groot netwerk."

    Tweets: