• home
  • video
  • pas verschenen
  • win!
  • quiz & opvallend

    Wat staat er op het menu van de Tourrenners?

    Veel koolhydraten en nitraten op dagen van bergritten, minder vezels.

    De Tourrenners verbruiken tijdens een bergrit bijna dubbel zoveel calorieën als in een vlakke rit. De teamkok van Lotto Soudal doet uit de doeken wat de renners allemaal op hun bord krijgen op zulke dagen.

    "Wanneer de renners de bergen intrekken, is het belangrijk dat ze meer koolhydraten en nitraten binnenkrijgen en veel minder vezels", zegt Carol De Dobbelaere, de teamkok van Lotto Soudal.

    "Al bij het ontbijt moeten de renners zorgen dat ze voldoende koolhydraten opnemen. Maar als er ’s ochtends een gewone pot rijst op tafel staat, zullen ze niet zo geneigd zijn daar nog eens van bij te scheppen. Daarom zorg ik voor gepofte rijst die verwerkt is in een omelet. Ik laat gekookte rijst poffen in de oven en daarna voeg ik per renner een ei toe en wat parmezaan. Daarna bak ik het in de pan en tot slot maak ik er een soufflé van in de oven. Dit is heel luchtig en een heel smakelijke manier om een portie rijst te eten."

    "Wanneer de renners de bus opstappen na de etappe staat er altijd een recuperatiemaaltijd klaar, dat kan een aardappelsalade of pastasalade zijn. Ik maak bovendien vaak rijstpap klaar. Ook hierdoor nemen de renners weer koolhydraten op.”

    "Ook nitraten zijn een essentiële voedingsstof. Daarom bak ik ’s ochtends wafels met rode bietensap in plaats van met sojamelk. In spinazie zitten ook veel nitraten, dat verwerk ik vaak in een smoothie."

    "Elke avond krijgen de renners aan het einde van het diner een frozen smoothie. Dat koelt af en zorgt ervoor dat het eten goed kan verteren. Als ik een smoothie maak zeef, ik die om alle pulp weg te krijgen. Daarin zitten immers veel vezels. Wanneer een renner te veel vezels opneemt kan dat bij een zware inspanning en hoge temperaturen leiden tot maag- en darmklachten."

    "Het ontbijt is heilig: pannenkoeken, wafels en eieren"

    “Het ontbijt is heilig, zeker op dagen dat er een bergrit op het programma staat. Er wordt ‘s morgens meer gegeten dan ’s avonds. Tijdens het ontbijt staat er onder meer granola op tafel en warme havermout. Ik bak ook 35 pannenkoeken en een twintigtal wafels. De renners mogen kiezen hoe hun ei bereid wordt. Adam Hansen eet bijvoorbeeld altijd een running egg. Dat zijn vijf of zes eieren die half gebakken zijn, hij voegt er nadien olijfolie, peper en zout bij. Dat eet hij al jaren.”

    Wat stond er dinsdag op tafel na de eerste Pyreneeënrit?

    Courgettesoep

    Polenta met gerookte zalm

    Gegrilde kip of gegrilde zalm
    Gewokte groenten met honing (zoetzuur)
    Gegrilde groenten (rode biet, courgette, ...)
    Spinazie met pijnboompitten en zwarte bessen
    Aardappelen gegrild in de oven
    Rijst en tagliatelle

    Tiramisu van platte kaas met rode vruchten en meringue
    Smoothie