• home
  • video
  • pas verschenen

    Lefevere: "Wanneer zal men de koers stoppen? En wie beslist dat?"

    De neutralisatie gisteren in de Ronde van Frankrijk zorgde voor stevige discussies. Meteen na de bewuste beslissing in de rit naar Hoei uitte Patrick Lefevere zijn onvrede op Twitter. Een dag later blijft hij bij zijn standpunt. "Ik vind de juryvoorzitter onbekwaam", zegt de manager van Etixx-Quick Step aan Sporza.

    Een dag na de feiten voelde Sporza Patrick Lefevere aan de tand. Lefevere had gisteren stevig uitgehaald op Twitter na de valpartij en de neutralisatie van de rit naar Hoei. "Ik ben niet boos", zegt Lefevere vandaag. "Maar ik heb mijn gedacht gezegd en weinig mensen durven dat."

    "Ik blijf erbij: je kunt de tv-beelden niet wegdenken, maar zonder beelden waren de renners niet gestopt. In Luik-Bastenaken-Luik was er een even spectaculaire val, maar toen werd er niet gestopt."

    "Mij gaat het vooral om het precedent", gaat Lefevere voort. "Dat is zeer gevaarlijk. Wanneer zal men de koers stoppen en wie zal dat beslissen?"

    Is de verklaring over het gebrek aan ziekenwagens dan een drogreden voor Lefevere? "Dat is een zeer gevoelig stuk. Maar als ik me niet vergis is er een lijst van ziekenhuizen dicht bij het parcours. Op een bepaald moment is het dan zoals het uitroepen van een noodplan."

    "De ploegen hebben allemaal dokters. Van de artsen in de koers blijft er 1 bij de gevallen renners en de andere dokter volgt de koers verder. Dat is mijn idee."

    "Ik vind juryvoorzitter Dobbelaere onbekwaam"

    Vooral juryvoorzitter Guy Dobbelaere kreeg een flinke sneer van Patrick Lefevere. "Hij moet de koers in handen nemen, niet de organisatie. Er zal wel contact geweest zijn, maar ik heb hem gisteren nergens gezien."

    "Als de renners moeten stoppen, dan moet de jury vooraan staan. De voorzitter moet de koers tegenhouden, niet de koersdirecteur. Ik heb nog nooit met Dobbelaere gesproken, maar ik vind hem onbekwaam."

    "Een koers gaat tussen twee lijnen: de start en de aankomst", legt Lefevere uit. "Maar als de renners een plaspauze houden, mogen we niet aanvallen. Dat mag ook niet bij de bevoorrading en een valpartij. Wanneer mag het dan wel? En wie beslist wanneer het wel mag?"

    "Er lagen gisteren ook twee renners van onze ploeg bij", zegt de manager van Etixx-Quick Step. "Dat kun je mij niet verwijten. Ook ploegen als Movistar, Sky en Astana waren niet tevreden omdat er zondag wel gekoerst is. Morgen zal het iemand anders zijn. Er is altijd een kind van de rekening."

    Hoste: "De verantwoordelijkheid ligt bij de organisatie"

    Frank Hoste, cocommentator voor Sporza Radio in de Tour, is de koersdirecteur van Gent-Wevelgem. Hij heeft dus genoeg kennis om zijn licht te laten schijnen over de situatie van gisteren.

    "De verantwoordelijkheid ligt bij de organisatie", legt Hoste uit. "Als er iets misgaat in de koers, dan wordt er altijd naar hen gekeken om na te gaan hoe dat mogelijk is. Men gaat nooit naar de UCI, want de UCI is er om de reglementen toe te passen, bijvoorbeeld als het over onregelmatigheden in de sprint gaat."

    Dit voorjaar zat Hoste in een gelijkaardige situatie, want met de hevige windstoten in Gent-Wevelgem werd ook in die koers aan neutraliseren gedacht.

    "Ik zat klaar met mijn rode vlag om de koers te neutraliseren. Leo van Vliet, de koersdirecteur van de Amstel Gold Race, zat toen ook in mijn auto. Hij zei: "Als je dat doet, waar ga je de renners dan weer loslaten? Want de wind blijft." Ik heb toen beslist om het niet te doen."

    "Maar als de UCI, met Guy Dobbelaere toen ook als voorzitter in de wedstrijd, gezegd zou hebben dat het niet meer verantwoord was, dan zou ik de eerste geweest zijn om mijn vlag uit te steken."

    "De UCI geeft alleen maar advies. Ze verplichten je niet. De organisatie beslist om de wedstrijd stil te leggen. Wie is de baas? De organisatie. Want zij doen alles om de koers zo goed mogelijk te laten plaatsvinden."