meest recent
- 18:12Maakt de airbag zijn intrede in het wielrennen? "Hij beschermt je nek, je rug, je borstkas, je heup en je bekken"
- 17:54Bewindvoerder KV Oostende ziet "twee concrete pistes" in overnamedossier: "Het gaat de goede richting uit"
- 17:28Gespot op het parcours van de Ronde van Vlaanderen: Vollering, Mohoric, Declercq en... Van Avermaet
- 17:14Een opname van Extra Time bijwonen? Boek nu je (gratis) plaats in Bevel, Lede, Lebbeke of Rupel-Boom
- 17:07Vollering wuift insinuaties weg: "Mijn toekomst speelt zondag geen rol, ben alleen met SD Worx-Protime bezig"
- 16:45Sandro Tonali wordt ook in Engeland beschuldigd van overtreding van gokregels
- 16:36De mentale littekens bij Van Aert (en hoe hij ze kan genezen): "Wout moet uit het magische denken blijven"
- 16:14Kijk vanavond naar de derde aflevering van "Vive le vélo, leve de Ronde"
- 15:28Wielerfans balen door uitvallen van Van Aert: "Valpartij om misselijk van te worden"
- 15:26Na de zware val in Dwars door Vlaanderen: kan renner beter beschermd worden?
- 27/03Sammy Neyrinck maakt portret van Kopecky: "Met zo een trui in België, ben je gewoon een superheld"
- 27/03Het journaal 19u met o.a. spectaculaire 2-2 van de Rode Duivels tegen Engeland
- 27/03Vandegoor: "Van Aert heeft al zijn deel van de pech gehad"
- 27/03Van Aert en Stuyven vallen hard in Dwars door Vlaanderen, met zware gevolgen
- 27/03"Go, go, go!": nieuwe beelden geven hectiek in groep Van Aert voor zware val richting Kanarieberg weer
- 27/03BEKIJK: Verslag van incidentrijke Dwars door Vlaanderen
"Geen vijfde wereldtitel voor Vettel dit jaar"
"Ingewikkelde nieuwe motor"
"De belangrijkste wijziging voor het nieuwe seizoen is de motor", vertelt Bas Leinders. "Voor het eerst sinds 1988 rijden de Formule 1-rijders weer met turbomotoren."
In het kader van efficiëntie stapt de Formule 1 over op een compacte 1.6. "Een ingewikkelde motor. Sommige teams hebben die hebben die reglementswijziging onderschat."
"Na vier jaar dominantie zitten Sebastian Vettel en zijn team nu in de problemen. Zij zullen niet naar een nieuwe wereldtitel rijden, al weet je natuurlijk nooit met Red Bull."
"De Renault-motor raakt snel oververhit. Daar had het team geen rekening mee gehouden. De warmte kan niet goed weg. De radiatoren en de luchtgaten zijn te klein om de motor af te koelen."
"Samen met de brandstoflimiet van 100 kg - ongeveer 135 liter - en de energierecuperatiesystemen schudt de nieuwe motor alle kaarten door mekaar. De teams zullen zuiniger en strategischer moeten rijden."
"Williams dé verrassing"
De andere Formule 1-teams rijden dit seizoen met een motor uit de Mercedes-fabriek of met de paardenkracht van Ferrari.
"Die met een Mercedes – Mercedes zelf, Williams, McLaren en Ferrari – hebben de beste testen achter de rug", weet Bas Leinders, in 2004 reserverijder in de Formule 1.
"Williams heeft zich misschien nog iets beter voorbereid dan Mercedes zelf. Volgens mij wordt het team van ex-Ferrari-rijder Massa (foto) de verrassing van het seizoen."
"Ferrari is nog niet helemaal klaar voor het seizoen. In vergelijking met andere teams hebben de Italianen nog niet zoveel kilometers afgelegd. Ik zet ze momenteel achter Mercedes en Williams, naast of net achter McLaren."
"Lelijke neuzen"
Niet alleen de motor verandert, ook de carrosserie ziet er weer anders uit. De neus is breder, de voorvleugel smaller en de achtervleugel kleiner.
"De neus, het begin van de aerodynamica, ligt lager tegen circuit”, legt Bas Leinders uit. "Zo wil de Formule 1 voorkomen dat je na contact de lucht wordt ingeschoten. Of dat de neus de cockpit inboort."
"Er zijn enkele lelijke neuzen bij. Die zijn ook langzamer. Mercedes, Ferrari (foto) en Williams hebben een plattere neus en zetten de snelste tijden neer."
"Halfuur Vandoorne?"
Stoffel Vandoorne (foto) is de Belgische F1-hoop. De bijna 22-jarige rijder is eerste reserve bij het McLaren-team.
Bas Leinders: "Als er iets aan de hand is met Kevin Magnussen of Jenson Button, kruipt hij achter het stuur."
"Het nieuwe reglement geeft testrijders meer mogelijkheden. Zo is het niet ondenkbaar dat Vandoorne 's vrijdags een halfuurtje traint, voor Button het stuur overneemt. Hopelijk maakt McLaren gebruik van die optie."
"Zijn belangrijkste doel blijft het GP2-kampioenschap. Vandoorne rijdt voor ART, een van de topteams."
"Geen voorstander van dubbele punten"
Op het einde van het seizoen kan Abu Dhabi het klassement nog flink door mekaar schudden. In de laatste GP tellen de punten dubbel. "Ik ben geen voorstander", zegt Bas Leinders (foto).
"Ik houd ook niet van de play-offs in het voetbal. Een kampioen zet het hele WK de beste resultaten neer, niet alleen op het einde van het seizoen. Voor het spektakel en de kijkcijfers is het natuurlijk wel een goede zaak."
Formule 1 op Sporza
Dit seizoen krijgt u van elke WK-manche een ruime samenvatting te zien in Sporza op Canvas. De Grote Prijs van België in Spa-Francorchamps komt zelfs rechtstreeks op het scherm. Deze overeenkomst heeft Sporza gesloten met Sporting Telenet, dat de uitgebreide Formule 1-rechten gekocht heeft.
Nu zondag kunt u om 14u op Canvas naar de samanvatting van de Grote Prijs van Australië kijken.