meest recent
- 28/03Kijk naar de derde aflevering van "Vive le vélo, leve de Ronde"
- 28/03Titelverdediger Barcelona vlot naar halve finales Champions League
- 28/03Dokter Steven Claes: "Atleten kunnen snel bepaalde knop omdraaien, dat voelde ik woensdag al bij Van Aert"
- 28/03Euro Hockey League: Alexander Hendrickx & co beginnen finaleweekend met kleine zege
- 28/03Xabi Alonso naar Bayern München? "Dat wordt zeer moeilijk, waarschijnlijk onmogelijk"
- 28/03Is een onthoofde Ronde van Vlaanderen nu een vloek of een zegen voor Mathieu van der Poel?
- 28/03Club YLA en hoofdcoach Heleen Jaques gaan in onderling overleg uit elkaar
- 28/03Maakt de airbag zijn intrede in het wielrennen? Extra gewicht, maar wel veiliger "én aerodynamischer"
- 28/03Orthopedisch chirurg Steven Claes: "Verbazingwekkend hoe veerkrachtig die atleten zijn"
- 28/03Lotte Kopecky gaat voor 3 op een rij in de Ronde van Vlaanderen
- 28/03Kunnen renners binnenkort fietsen met airbag?
- 28/03Van Aert is vanmiddag geopereerd: "Giro? Ik denk dat je moet realistisch zijn..."
- 28/03Wielerfans balen door uitvallen van Van Aert: "Valpartij om misselijk van te worden"
- 28/03Na de zware val in Dwars door Vlaanderen: kan renner beter beschermd worden?
- 27/03Sammy Neyrinck maakt portret van Kopecky: "Met zo een trui in België, ben je gewoon een superheld"
- 27/03Het journaal 19u met o.a. spectaculaire 2-2 van de Rode Duivels tegen Engeland
Trainen op een afgesloten omloop, is dat de toekomst voor profs?
Wauters was vijftien jaar prof en kent de wegen in Limburg en verre omstreken dus op zijn duimpje. Hij weet als geen ander hoe gevaarlijk het is om als wielrenner te trainen op de alsmaar drukker wordende wegen.
"Als prof rijd je 35.000 kilometer per jaar op de weg", zegt Wauters aan Sporza. "Dan kom je vanalles tegen. Vanaf het moment dat je op de weg komt, zijn daar risico's aan verbonden."
"Als dan ook nog eens het noodlot toeslaat - zoals gisteren jammer genoeg gebeurd is met Kristof Goddaert - kan dat dodelijke gevolgen hebben. Dat is zeer erg natuurlijk."
"Profs mogen dan zeer handig op de fiets zijn, er kan altijd iets gebeuren. Zelf heb ik tijdens mijn carrière dikwijls gedacht: goh, hier heb ik even geluk gehad. Voor hetzelfde geld was het dramatisch afgelopen."
"Ik heb het allemaal zien evolueren. Van toen ik zelf nog kind was tot nu. In deze tijden is iedereen gehaast en leeft iedereen tegen de klok. Je wil zeer snel naar het volgende punt met je auto..."
"Veel fietspaden bijgekomen, maar soms zijn ze er slecht aan toe"
"Vroeger kon je met een groepje van vier tot acht man gemakkelijk op het fietspad trainen, maar met al die rotondes en dergelijke is dat veranderd. Het is veel moeilijker om in groep te trainen", zegt Wauters.
"Er zijn veel fietspaden bijgekomen, maar sommige liggen er slecht bij. Als prof ga je dan op de weg rijden."
"Dat zien autobestuurders niet graag gebeuren, maar dan houden ze tenminste wel rekening met jou. Als je op het fietspad rijdt, hebben ze minder aandacht voor fietsers. Dus zijn wij nu soms in overtreding, maar het is wel veiliger."
"Als prof rijd je sneller dan een gewone fietser en daardoor zien auto's je ook niet altijd als een gevaar. Ze vliegen wel eens net voor ons in, omdat ze niet goed kunnen inschatten dat we er snel aankomen."
"Dat is natuurlijk gevaarlijk. Als je in een groepje aan het trainen bent en op kop rijdt, zie je dat gebeuren, maar als je in vierde positie hangt zie je dat niet. Het is dus constant opletten geblazen."
"Het parcours hier is verkeersvrij en verlicht"
Wauters is naast ploegleider bij Lotto-Belisol ook werkzaam op het circuit van Zolder, waar hij trainingen geeft aan wielrenners. Trainen op zo'n afgesloten parcours is uiteraard veel veiliger en kan dus een uitstekend alternatief zijn.
Wauters: "Elke dinsdag-, woensdag- en donderdagavond kan hier getraind worden tussen 18.15u en 21.30u. Het circuit is verkeersvrij en verlicht. Geen gevaar van auto's dus. Op topavonden trainen hier wel zevenhonderd renners, dat is dus echt een succesverhaal."