• home
  • video
  • pas verschenen
  • win!
  • quiz & opvallend

    "Amateursporters doen het beter rustig aan"

    Sportarts Kris Vandermieren maant het grote publiek aan om rustig op te bouwen.

    Om gewicht te verliezen gaan amateursporters vaak tot het uiterste, en dan nog lukt het niet altijd. Sportarts Kris Vandermieren legt bij Michel Wuyts uit hoe dat komt. "Je moet geduld hebben."

    Hoe vaak hoor je niet dat iemand probeert af te vallen, maar dat het niet lukt hoe hard ze ook hun best doen? Sportarts Kris Vandermieren geeft bij Michel Wuyts enkele tips voor de amateursporter.

    "Om gewicht te verliezen moet je zo veel mogelijk gebruik maken van type 1-vezels. Dat betekent: rustig trainen en fietsen zodat je nog kunt praten in volzinnen."

    "Mensen die bijvoorbeeld gaan mountainbiken of naar de spinningles gaan, trainen vaak te intensief. Ze komen dan klagen dat ze niet afvallen. Het probleem is de hoge intensiteit waarmee ze trainen."

    "Ze verbranden vooral suikers en die moet je achteraf sowieso terug aanvullen. Er is zo geen sprake van vetverbranding. Het valt perfect te trainen maar het vraagt geduld om te trainen op laag vermogen."

    "Laat het lichaam wennen aan training"

    Sommige studies tonen aan dat trainen op laag vermogen achterhaald is, dat je best kan trainen in intervallen. Trainen in korte intensieve blokjes zou ook goed zijn voor de vetverbranding.

    "Als je een maximale inspanning doet gedurende twee à drie minuten, ben je meteen type 1- en type 2-spiervezels aan het gebruiken."

    "Het grote publiek raad ik aan het rustig te houden. Ik zeg dat vooral als praktisch advies. Als je een stapje verder wil gaan, kunnen kortere trainingsessies en intensere intervallen inderdaad werken."

    "Met lopen moet je wel goed opletten. Ik zie dikwijls mensen die aan een start-to-run beginnen. Het gaat goed als ze hun basisschema volgen. Maar wanneer ze de intensiviteit verhogen, stijgt de kans op blessures."

    "Het is wel zo dat de trainingen die we nu gebruiken bij profrenners om die type 1-spiervezels sterker te maken zeer intensief zijn."

    "Maar voor de mensen thuis blijven rustige duurtrainingen het  belangrijkst. Eens het niveau van het lichaam het toelaat, kun je tot vetzuurverbranding overgaan via intensievere training."