• home
  • video
  • pas verschenen

    F1-blog: 2012 wordt speciale titanenstrijd

    Wie bedreigt Red Bull in 2012?

    Aan de vooravond van een nieuw seizoen kijkt F1-kenner Sammy Neyrinck even vooruit. Met speciale aandacht voor een unieke titelstrijd, de nieuwigheden onder de motorkap en de Belgische testrijder Jérôme D’Ambrosio.

    De F1 in 2012

    • strijd der titanen
    • wereldkampioen wordt wereldkampioen
    • auto's zijn minder sexy
    • meer inhaalmogelijkheden
    • toekomst voor D'Ambrosio
       

    Zes wereldkampioenen

    Wat een ongeziene weelde! Liefst zes verschillende wereldkampioenen beginnen aan een nieuwe jaargang in de Formule 1. Dat is een kwart van alle rijders aan de start! Een unicum in meer dan 60 jaar F1.

    En met ronkende namen als Sebastian Vettel, Michael Schumacher, Jenson Button, Lewis Hamilton, Fernando Alonso en de terugkeer van Kimi Räikkönen volgt allicht een wel zeer speciale en, hopelijk, spannende strijd der titanen.

    Iedereen weet dat Vettel zijn twee wereldtitels dankt aan zijn eigen talent en de beste bolide onder zijn achterwerk. Maar ook door telkens vier andere wereldkampioenen achter zich te laten. Wie eind 2012 nummer één wordt, mag zich zonder meer de beste rijder van zijn generatie noemen.

    Ga er maar van uit dat straks een wereldkampioen weer wereldkampioen wordt. Met alle respect voor ongekroonde toprijders als Mark Webber, Nico Rosberg en Felipe Massa.

    De grootste kanshebber is en blijft Vettel. En eigenlijk om één specifieke reden: het reglement onderging in het tussenseizoen geen al te grote wijzigingen. Verwacht dan ook veel van hetzelfde als vorig jaar, wat daarom niet eens zo slecht hoeft te zijn.

    Doemdenkers of realisten

    Wat valt meteen op in de F1? De wagens zien er minder sexy uit na een verplichte plastische chirurgie. Alle neuzen zijn nu smaller en lager. Veel renstallen baseerden zich voor hun nieuwe paradepaarden op de wagen van vorig jaar, maar onder het koetswerk steken ze ongetwijfeld vol nieuwe snufjes.

    Tot vorig jaar zorgden de uitlaatgassen voor extra zuigkracht op de achterkant van de bolide en dus voor extra snelheid. Dat is nu verboden. Het gebruik van een Kinetic Energy Recovery System (KERS) en Drag Reduction System (DRS) mag wel nog altijd. Met vanaf dit jaar zelfs een extra DRS-zone op elk circuit en dus nog meer inhaalmogelijkheden. Yes!

    Zoals gebruikelijk leverden de wintertesten dan weer meer vragen dan antwoorden op. Red Bull Racing blijft hoe dan ook het te kloppen team. Maar wie is de grote uitdager?

    McLaren-Mercedes dat sinds 1998 geen kampioen meer is geweest bij de constructeurs? Misschien. Bij de Scuderia Ferrari verwachten ze alvast in het begin van het seizoen geen podiumplaatsen. Doemdenkers of realisten?

    Bij Mercedes is er intussen extra ervaren technisch personeel aangeworven, maar de grootste verrassing kan nog van Lotus komen, het voormalige Renault. Straks meer daarover.

    Renaissance

    Waar kijk ik zelf het meest naar uit? De wiel-tegen-wiel duels tussen alle bovenvermelde heerschappen. Met in het bijzonder toch wel aandacht voor Michael Schumacher.

    Hoe lang gaat hij nog door? De ‘Recordmeister’ is intussen 43. Dat is drie jaar jonger dan de oudste, meervoudige wereldkampioen aller tijden: Juan-Manuel Fangio. Het zou wat zijn mocht hij ook dat record nog op zijn naam laten schrijven.

    En wat met Kimi Räikkönen? De ‘Ice-Man’ zou na zijn mislukt rallyavontuur even hongerig zijn als in zijn succesjaar 2007. Zolang onze Finse drinkebroer er maar niet teveel nadorst van krijgt…

    Een pak rijders is trouwens terug van weggeweest en dat maakt dat de F1 vooralsnog maar twee debutanten telt. Twee Fransmannen: Jean-Eric Vergne en Charles Pic. Met de comeback van Romain Grosjean beleven onze zuiderburen bovendien een historische renaissance.

    Nu nog opnieuw een Grand Prix in hun land, maar eentje die alterneert met die van ons in Francorchamps? Liever niet.
    Net als vorig jaar staan er overigens weer twintig GP’s op de kalender. Bahrein is er na de Arabische lente normaliter opnieuw bij. Turkije is geschrapt, maar in volle aanbouw is dan weer in Texas een nagelnieuw circuit voor de Grand Prix of USA in het najaar.

    Jerommeke

    Anno 2012 opent een nieuw seizoen in de F1 met vijf Duitsers, drie Engelsen, drie Fransmannen, twee Spanjaarden, twee Finnen, twee Brazilianen, twee Australiërs, één Rus, één Indiër, één Japanner, één Mexicaan en één Venezolaan. Een echt wereldkampioenschap dus, maar zoals geweten zonder Belg.

    Helaas. In vergelijking met vorig jaar staan in totaal negen rijders tijdelijk of voorgoed geparkeerd. En niet van de minste: Robert Kubica, Rubens Barrichello, Jarno Trulli, Adrian Sutil, Vitantonio Liuzzi, Jaime Alguersuari, Sébastien Buemi, Karun Chandhok en onze Jérôme D’Ambrosio.

    Maar als test- en reserverijder bij Lotus heeft Jerommeke alvast nog een (onzekere) toekomst in de koninginnenklasse van de autosport.

    Soms zet je best één stap terug om er daarna minstens twee vooruit te springen. Dat is toch het plan van onze landgenoot. In navolging van bijvoorbeeld een klasbak als Alonso. En bij een subtopper (in wording) als Lotus is dat nog niet eens zo slecht bekeken van D’Ambrosio.

    Als Belg kunnen en moeten we hem alleen het allerbeste toewensen. En af en toe een portie pech voor zijn ploegmaten Kimi en Romain. Sportief is het niet. Gewoon puur uit chauvinisme…