meest recent
- 18/04Een recordcoëfficiënt én een flinke financiële boost: de cijfers achter de halve finale van Club Brugge
- 18/04Opnieuw bij laatste 4: blessure van Lukaku én rode kaart na halfuur deren Roma niet in nieuwe zege tegen Milan
- 18/04Maaseik begint prima aan jacht op 17e landstitel met overtuigende winst tegen Roeselare
- 18/04Geen mirakel voor topfavoriet Liverpool: De Ketelaere en Atalanta beperken schade na snelle penaltygoal Salah
- 18/04Mét Club Brugge (en een return op een bijzonder moment): de halve finales en speeldata in de Conference League
- 18/04Historisch! Club Brugge schiet zich naar de Griekse hemel en staat in halve finale van de Conference League
- 18/04BEKIJK - Zorgen voor Romelu Lukaku? Rode Duivel vraagt tegen Milan zelf om zijn vervanging
- 18/04BEKIJK - De twee goals van Jutgla die Club Brugge op de rand van geschiedenis brengen
- 00:06Bart Verhaeghe (Club Brugge): "Denk dat we te sterk waren voor de vorige trainer"
- 18/04Ruim verslag van PAOK - Club Brugge (0-2)
- 18/04BEKIJK - Een kansenkermis zonder échte climax: dit was Club Brugge-PAOK van vorige week
- 18/04BEKIJK - Rappende Julie Vanloo verbaast Otto-Jan Ham met stukje Eminem
- 17/04BEKIJK: Katarzyna Niewiadoma gaat over Demi Vollering en heerst op de Muur van Hoei
- 17/04BEKIJK: IJzersterke Stephen Williams houdt nipt stand op de Muur van Hoei en wint de Waalse Pijl
- 17/04Het journaal 13u met o.a. Barcelona-PSG en Dortmund-Atletico Madrid in de CL
- 17/04Nina Derwael turnt op brug met ongelijke leggers op het EK
Met een 3D-model van Van Aert: Jumbo-Visma voert testen uit in windtunnel
Het is Jumbo-Visma menens. De afgelopen maanden heeft de Nederlandse wielerformatie heel wat tests afgelegd in de windtunnel om de juiste tijdrithouding van de renners te vinden. Dat doen ze zelfs met een 3D-model van Wout van Aert.
Jumbo-Visma zag vorig jaar de kansen op eindwinst in de Tour de France in rook opgaan. Primoz Roglic moest in de slottijdrit zijn meerdere erkennen in zijn landgenoot Tadej Pogacar. Een herhaling van dat scenario willen ze dan ook absoluut vermijden bij Jumbo-Visma.
Het team ging aan de slag in de windtunnel. "De voorbije maanden hebben we heel wat testdagen gedaan", vertelt Head of Performance Mathieu Heijboer. "We hebben een aantal studies gedaan met Primoz Roglic. En ook Steven Kruijswijk en Tony Martin brachten een bezoekje."
"We hebben vooral veel tijd besteed aan het materiaal. We zijn dan op zoek naar de beste afstelling van de fiets. Daar hebben we veel data over verzameld."
Ook kledij is bij zulke testen essentieel. "Alles draait om tijd besparen. Naast de fiets is ook de aerodynamica van de kledij heel belangrijk. In samenwerking met Bert Blocken heeft AGU (de kledingsponsor red.) geprobeerd om de snelst mogelijke kledij te ontwikkelen."
We hebben een aantal studies gedaan met Primoz Roglic. Ook Steven Kruijswijk en Tony Martin brachten een bezoekje.
Met 3D-modellen van Roglic en Van Aert
De profs kunnen in de windtunnel ook testen uitvoeren zonder dat de renners aanwezig moeten zijn. Dat doen ze met een speciaal aangemaakt 3D-model en in samenwerking met de Universiteit van Eindhoven.
"We zijn begonnen met een dummy van huidig teamleider Grischa Niermmann. Door de jaren heen zijn we specifieker geworden en hebben we ook modellen gemaakt van Primoz Roglic en Wout van Aert."
"Hierdoor kunnen we de ideale houding, de helm en verschillende soorten van kledij testen. We kunnen nu vaker testen uitvoeren zonder dat we de renners fysiek nodig hebben."