meest recent
- 06:51Colin Coosemans geeft emotionele speech na debuut voor Anderlecht: "Het was het allemaal waard"
- 06:43Wielerclub Wattage deelt awards uit: “Ruben is de pechvogel van het voorjaar”
- 06:21EK judo is geen hoofddoel, maar Belgen trekken met ambities naar Zagreb: "Je gaat naar EK om te winnen"
- 24/04Nicky Hayen ziet Thiago eindelijk weer scoren: "We hebben nooit het geloof in hem opgegeven"
- 24/04Titelambities Liverpool krijgen in Merseyside Derby tegen Everton serieuze klap
- 24/04In minuut 96 en 99! Met ferm slotoffensief knokken De Ketelaere en Atalanta zich naar de bekerfinale
- 24/04Supporter Anderlecht overleden tijdens wedstrijd tegen Cercle Brugge: "Voetbal plots irrelevant"
- 24/04Mag er een kruis over Racing Genk voor de titel? Dit is het voorlopige klassement
- 24/04Evenepoel en Van Aert revalideren bij zelfde kinesist
- 24/04Belgische mannen laten steken vallen in kwalificaties op het EK turnen
- 23/04Ruim verslag van match 3 in de volleybalfinale: Maaseik - Roeselare
- 23/04Olympiër Nicolas De Kerpel wordt podcasthost: "Mentale problemen bespreken"
- 23/04Rode Duivels krijgen nieuwe kleedkamers in het Koning Boudewijnstadion
- 23/04Limburg United boekt 85-93-zege tegen Groningen
- 22/04Beerschot viert titel in 1B op Antwerps stadhuis met de fans
- 22/04Lotte Kopecky zet alles op de Spelen, en gaat niet naar de Tour
Vangramberen verkent wegrit: "Naar lucht happen op plaatselijke La Redoute"
Maarten Vangramberen stapte vrijdagvoormiddag samen met Instagram-reporter Bavo Mortier de fiets op om het WK-parcours te verkennen. Het duo stelt vast dat het een pittig WK wordt. "Het is hier heel mooi, maar de renners zullen geen tijd hebben om van het uitzicht te genieten."
Uitstekend asfalt op de meeste plekken
"Hoe hebben ze zo snel zo een mooi parcours kunnen maken?", opent Maarten Vangramberen. "Qua organisatie kan je veel zeggen, soms staan de hekken verkeerd, maar ze zijn er echt in geslaagd om er een prachtig rondje van te maken. En voor een niet-klimmer zoals ik vooral een pijnlijk rondje."
Het WK wielrennen kent dit jaar geen traditionele lange aanloop van pakweg 100 kilometer. Er wordt meteen begonnen aan de lokale rondjes. De mannen rijden 9 rondjes van 28 kilometer, de vrouwen doen er 5.
"Buiten de aankomstzone in Imola is het hier geen meter vlak", stelt Maarten Vangramberen meteen vast. "Het parcours gaat de hele tijd op en af, met elke ronde 2 stevige hellingen op het menu."
"Ik denk dat er renners zullen zijn - zeker als ze in de vroege vlucht mee willen - die voor de start zullen opwarmen. Dat zie je in een bergrit in de Tour ook. Even op die rollen om opgewarmd te zijn. Als je hier meteen voluit begint, dan zal dat heel raar zijn."
Helling 1: Italianen hebben hard hun best gedaan
De eerste helling van elk rondje is de Mazzolano: 2,9 kilometer tegen gemiddeld 5,9%.
"Het is hier bloedmooi", geeft Vangramberen zijn ogen de kost. "Maar voor schoonheid zullen de renners geen tijd hebben. De eerste klim is misschien niet supersteil, maar in ronde 8 en 9 zullen de mannen hier van de jongens gescheiden worden. Dan wordt het echt zwaar."
"Wout van Aert? Die moet vooraan zitten en volgen, volgen en nog eens volgen. Als er in de laatste of voorlaatste ronde wordt doorgetrokken, is het kwestie van hier zeker mee te zijn. Eens boven de 200 km kan je hier het verschil maken."
Wout van Aert? Die moet vooraan zitten en volgen, volgen en nog eens volgen
Het Sporza-duo stelt ook vast dat de Italianen hun uiterste best deden om het wegdek in prima staat te kijgen: "Op de meeste plekken ligt er nieuw asfalt. Daardoor ligt het er heel snel bij."
"Maar het heeft al geregend. Toestanden zoals in Nice, waarbij het 6 weken niet geregend had, lijken me uitgesloten. Al blijft het uitkijken."
Helling 2: "Het is hier naar lucht happen"
"De Italiaanse ploeg reed ons voorbij op de tweede klim en waren ook naar lucht aan het happen.", vertelt Maarten Vangramberen al puffend op de top van de Gallisterna. De tweede helling van het rondje is 2,6 kilometer lang en heeft een gemiddeld stijgingspercentage van 6,4%.
"Vergelijk de tweede helling met La Redoute, maar dan iets langer. De klim is wel heel onregelmatig, met afwisselend steile en vlakkere stukken. Dat betekent dat die tweede helling nog veel zwaarder is dan de eerste."
"Hier kan het verschil gemaakt worden. Echt iets voor klimmers en springveren uit het zuiden, zoals Julian Alaphilippe. Als er iets moet gebeuren in de laatste ronde, dan kun je daar enorm veel terrein winnen."
"Vluchters zijn er dan weer in het voordeel, omdat er nadien heel veel bochtige wegen volgen tot de aankomst in Imola. Je bent meteen uit het zicht van de achtervolgers. Aan het autocircuit volgt nog een stukje vlak van 3 kilometer."