meest recent
- 10:475 sleutelritten in de Giro van 2024: heiligdom van Pantani, lange tijdrit, Livigno, Stelvio en de Monte Grappa
- 10:26Dit is het parcours van de Giro 2024: 2 tijdritten en 6 aankomsten bergop
- 10:10Sportpsycholoog toont Union de weg uit mentale crisis: "Werk met "Wat als?"-plannen die zekerheid bieden"
- 10:00Krijgt Union zijn motor op gang tegen Antwerp?
- 09:56Dag 1 EK judo: Pittige loting voor Jorre Verstraeten en co
- 09:43Miami Heat trekt NBA-play-offserie tegen Boston gelijk met record aan driepunters
- 09:27BEKIJK - Macron scoort uit een penalty, Hazard deelt een assist uit
- 09:13"Dit hebben we al 2 jaar niet meer gezien": onze commentatoren schatten de zeges van Club en Anderlecht in
- 24/04Evenepoel en Van Aert revalideren bij zelfde kinesist
- 24/04Belgische mannen laten steken vallen in kwalificaties op het EK turnen
- 23/04Ruim verslag van match 3 in de volleybalfinale: Maaseik - Roeselare
- 23/04Olympiër Nicolas De Kerpel wordt podcasthost: "Mentale problemen bespreken"
- 23/04Rode Duivels krijgen nieuwe kleedkamers in het Koning Boudewijnstadion
- 23/04Limburg United boekt 85-93-zege tegen Groningen
- 22/04Beerschot viert titel in 1B op Antwerps stadhuis met de fans
- 22/04Lotte Kopecky zet alles op de Spelen, en gaat niet naar de Tour
Geen startgelden meer in de cross? "Systeem moet al jaren herbekeken worden"
Door de coronacrisis moet er ook in veldritland gezocht worden naar manieren om de kosten voor de organisatoren te drukken. Er zou afgestapt worden van de startgelden. "Er is een plan naar de wielerbond gestuurd, maar over de inhoud kan ik nog niets kwijt", zegt Christophe Impens van Golazo.
"We hebben een plan opgesteld door corona om de kosten te drukken in het veldrijden", zegt Impens. "Dat plan is ook naar de Belgische wielerbond gestuurd. Of de berichtgeving over het verdwijnen van de startgelden klopt, dat laat ik in het midden. Over de inhoud van het plan kan ik momenteel echt niets zeggen."
"De impact van corona op budgetten en dergelijke zal alleszins niet gedaan zijn in december en ook niet volgend seizoen. Dus het is een plan voor de langere termijn. Je kan aan de wielerbond geen voorstel geven voor één maand, want dit gaat een lange nasleep hebben."
"De belangrijkste inkomstbronnen bij een veldrit zijn sowieso ticketing, traditionele Vlaamse feesttenten, VIP's en sponsoring. En laat dat nu net bronnen zijn die heel erg onder druk staan."
Iedereen zal water bij de wijn moeten doen.
"Iedere partij die betrokken is bij cyclocross zal dus water bij de wijn moeten doen: organisatoren, wielerbond, renners en ploegen. Er is ook al een eerste vergadering geweest met iedere partij. We gaan van een heel goede rode wijn een redelijk transparante rosé moeten maken dit seizoen. Maar hoe we dat concreet gaan doen, daar kan ik nog niets over kwijt."
Mocht er geen corona geweest zijn, zouden de startgelden dan gewoon blijven bestaan? "Er wordt al jaren gezegd dat dat systeem herbekeken moet worden. Die discussie ging ooit wel gevoerd worden, maar corona zorgt ervoor dat we al onze modellen moeten herbekijken."
Sanne Cant: "Streep door de rekening"
"Ik heb het nieuws over het verdwijnen van de startgelden ook gelezen", vertelt Belgisch kampioene Sanne Cant bij MNM. "Ik ben benieuwd wat ze ervan gemaakt hebben. We wisten al langer dat er iets op komst was.
"Maar het laten verdwijnen is wel brute pech eigenlijk. Het is voor ons een hele grote bron van inkomsten. Onze lonen zijn daar ook naar aangepast. Dit is toch wel een redelijke streep door de rekening."