Jupiler Pro League klassement
meest recent
- 00:38Manchester City slikt erg bittere pil na uitschakeling tegen Real: "Ik zag maar 1 ploeg op het veld"
- 17/04En toen waren ze nog met 4: dit zijn de halve finales in de Champions League
- 17/04Exit Manchester City ondanks goal De Bruyne: Real Madrid stoot door na zenuwslopende penaltyreeks
- 17/04Invaller Leandro Trossard kan exit van Arsenal niet vermijden tegen Bayern München
- 17/04BEKIJK - De gelijkmaker van Kevin De Bruyne tegen Real Madrid (met dank aan Doku)
- 17/04Tessa Wullaert doet het opnieuw: Red Flame schenkt Fortuna Sittard de bekerfinale met dubbele treffer
- 17/04Opnieuw prijs! Emma Meesseman kroont zich tot Turks landskampioen met Fenerbahçe
- 17/04Na jaar vol blessureleed en buitenlandse interesse blijft Hannah Eurlings OH Leuven trouw
- 17/04BEKIJK: Katarzyna Niewiadoma gaat over Demi Vollering en heerst op de Muur van Hoei
- 17/04BEKIJK: IJzersterke Stephen Williams houdt nipt stand op de Muur van Hoei en wint de Waalse Pijl
- 17/04Het journaal 13u met o.a. Barcelona-PSG en Dortmund-Atletico Madrid in de CL
- 17/04Nina Derwael turnt op brug met ongelijke leggers op het EK
- 17/04Nog 100 dagen tot de start van de Spelen: "Grote delegatie met, hopelijk, succesvolle Spelen"
- 16/04Bekijk de goals uit Standard - Anderlecht in de Lotto Super League (2-2)
- 16/04Mauri Vansevenant is de hoop van zijn ploeg voor de Waalse Pijl
- 16/04Olympische vlam is ontstoken in Griekenland
KV Mechelen telt al 9.500 abonnees: "Maar de rekening volgt pas bij de 1e speeldag"
De huidige coronacrisis brengt nog heel wat onzekerheden met zich mee over het komende voetbalseizoen, maar daar ligt de KV Mechelen-fan (blijkbaar) niet wakker van. Na een actiemaand heeft KVM al 9.500 abonnementen verkocht. Hoe kijkt sporteconoom Wim Lagae naar die opvallende uitkomst?
"Dit overtreft onze stoutste verwachtingen", zegt algemeen directeur Frank Lagast over de 9.500 verkochte abonnementen.
"We hebben sinds 1 mei heel duidelijk gecommuniceerd met onze "no matter what"-campagne. "We weten niet wat de toekomst brengt, maar we geven een leuke korting van 22 procent gedurende 1 maand.""
"Waarom we dat voordeeltarief gehanteerd hebben? De supporters zitten mee in onze raad van bestuur en dit was goed afgestemd. Al is het resultaat beter dan gehoopt, want we dachten aan zo'n 6.000 abonnementen."
"We doen voorts geen compensaties meer. Dit was een unieke korting. Donderdag begint de verkoop volgens de normale prijzen. We verwachten nu enkele kalmere weken, maar dit bewijst de kracht van onze familie."
"Waar we zullen stranden? We hopen het aantal van vorig jaar - 12.000 abonnees - te evenaren of te overtreffen."
"KV Mechelen heeft voor een vlugge doorstart gekozen"
De aanhang van KV Mechelen lijkt dus niet te wachten op antwoorden over de toekomst van voetbalfans.
"Dit verhaal bewijst dat de commerciële cel van KV Mechelen overuren gedraaid heeft. KVM is een traditieclub met fans die er "no matter what" voor gaan, maar we mogen uit dit verhaal geen algemene conclusies trekken", nuanceert sporteconoom Wim Lagae meteen.
"Want let goed op: de echte rekening wordt pas bij de eerste speeldag gemaakt. Dan kun je het aantal verkochte abonnementen vergelijken met het vorige seizoen. Dat is nu koffiedik kijken. Bij KVM hebben veel fans gebruik gemaakt van die kortingsperiode, maar die is nu ook voorbij."
"Het getuigt wel van een zeker aanpassingsvermogen dat je heel snel met een nieuw voorstel kan komen."
"Andere clubs nemen een afwachtende houding aan en kijken vooral naar de Veiligheidsraad. Voor ze naar hun fans stappen, willen ze helder kunnen communiceren. Ze willen niet elke week terugschakelen, maar KVM heeft voor een vlugge doorstart gekozen."
"De meest opvallende zet is die van Genk, dat zijn abonnementen sowieso verlengt tot januari 2021. Anderlecht geeft dan weer een korting van 20 procent en overal zit dus wel een terugvordering, een compensatie voor de fans die de 30e speeldag en de play-offs al sowieso gemist hebben. Er wordt hard gewerkt op de marketingafdelingen van de clubs."
KVM is een traditieclub met fans die er "no matter what" voor gaan, maar we mogen uit dit verhaal geen algemene conclusies trekken.
"Dit cashbedrag is in deze maanden welkom"
Door de coronacrisis lijkt het belang van de abonnementenverkoop voor de clubs nog toe te nemen.
"Ja, want deze ticketinkomsten vloeien normaal binnen in juni en juli, een periode waarin clubs normaal weinig andere liquiditeiten hebben. Dit cashbedrag is dan welkom."
"Elke club heeft vandaag één zekerheid: ze zitten met een gigantische loonlast en met hoge tekengelden terwijl de inkomsten verdampen of opdrogen. Vandaar dat clubs heel snel schakelen."