meest recent
- 19/04Straf statement: Tchalou stuurt Asterix Avo dankzij kolkende zaal huiswaarts met 3-0-nederlaag in titelfinale
- 19/04BEKIJK - "Wulle gon no iejste!": Timmy Simons incasseert champagnedouche en zwengelt feestje bij Dender aan
- 19/04Anderlecht herpakt zich tegen Gent en legt druk bij Standard en OHL
- 19/04Dender keert na 15 jaar terug naar eerste klasse met klinkende zege: "Konden we alleen maar van dromen"
- 19/04BNXT League: dominant Luik speelt nummer 2 Den Bosch van het kastje naar de muur
- 19/04Dubbel feest in Antwerpen: Beerschot viert titel, Patro Eisden Maasmechelen op valreep in top 6
- 19/04BEKIJK - Heerlijke volley van Dewaele loodst KV Oostende naar veilige wateren na erg woelig seizoen
- 19/04Dender viert promotie, ook euforie bij KVO en Patro: ontdek alle uitslagen van de slotspeeldag in tweede klasse
- 19/04Grote hervorming van de wereldbekerkalender
- 19/04Evenepoel: "Ik voel me beter, alles gaat vrij goed"
- 19/04Pogacar is topfavoriet voor Luik-Bastenaken-Luik
- 19/04Bart Verhaeghe (Club Brugge): "Denk dat we te sterk waren voor de vorige trainer"
- 18/04Ruim verslag van PAOK - Club Brugge (0-2)
- 18/04BEKIJK - Een kansenkermis zonder échte climax: dit was Club Brugge-PAOK van vorige week
- 18/04BEKIJK - Rappende Julie Vanloo verbaast Otto-Jan Ham met stukje Eminem
- 17/04BEKIJK: Katarzyna Niewiadoma gaat over Demi Vollering en heerst op de Muur van Hoei
"Voetbalabonnees gaan door onduidelijkheid misschien wel op tv kijken"
De kans dat er dit seizoen nog gevoetbald zal worden in ons land is klein. Voor de Belgische profclubs heeft dat zware financiële gevolgen op korte en op lange termijn. Sporteconoom van de KU Leuven Trudo Dejonghe schetst de situatie: "Sponsors en abonnees gaan misschien afhaken."
"Een consument die in het ongewisse wordt gelaten, koopt niet"
Net als een heel aantal profclubs vindt ook Trudo Dejonghe het als sporteconoom belangrijk dat er snel duidelijkheid komt over het verdere verloop van de competitie.
"Ze moeten duidelijk communiceren en die knoop doorhakken", zegt Dejonghe aan Sporza. "Nu word je in het ongewisse gelaten en een consument die in het ongewisse wordt gelaten, koopt niet."
Daarmee doelt Dejonghe op de abonnees. "Ik ben ook een abonnee van een bepaalde club en de vraag is: ga ik dat abonnement al verlengen, want gaat er nog een competitie zijn? Ga je wachten tot augustus of september? Misschien zeg je dan wel: ik koop geen abonnement en ik kijk op televisie."
Als veel supporters zo gaan reageren, zien de clubs heel wat inkomsten wegvallen.
"Toeschouwersinkomsten, dat valt mee. Ticketing an sich is ongeveer 20 procent van de totale inkomsten. Maar het is alles wat daarrond is. Er wordt al iets gedronken, er wordt al iets gegeten, er wordt merchandising verkocht. Dat valt allemaal weg."
Ga je wachten tot augustus of september met het verlengen van je abonnement?
"Sponsors gaan compensatie vragen in de toekomst"
Naast het probleem van de abonnees zijn er ook nog de sponsors die misschien gaan afhaken. Ook dat zou nefast zijn.
"Je hebt sponsors die niet tevreden zullen zijn omdat ze wedstrijden niet meer gaan krijgen. Die sponsors gaan een compensatie vragen in de toekomst. Sommigen gaan misschien afhaken, want ze hebben misschien wel andere problemen volgend jaar met de economie die aan het imploderen is."