meest recent
- 24/04Nicky Hayen ziet Thiago eindelijk weer scoren: "We hebben nooit het geloof in hem opgegeven"
- 24/04Titelambities Liverpool krijgen in Merseyside Derby tegen Everton serieuze klap
- 24/04In minuut 96 en 99! Met ferm slotoffensief knokken De Ketelaere en Atalanta zich naar de bekerfinale
- 24/04Supporter Anderlecht overleden tijdens wedstrijd tegen Cercle Brugge: "Voetbal plots irrelevant"
- 24/04Mag er een kruis over Racing Genk voor de titel? Dit is het voorlopige klassement
- 24/04Anderlecht verdedigt met verve leidersplaats, maar houdt hart vast na blessures Dreyer en Schmeichel
- 24/04Opvallende plottwist bij Barcelona: "Xavi blijft dan toch als coach"
- 24/04Swingend Club Brugge blaast Racing Genk helemaal weg en zet titelambities extra kracht bij
- 24/04Evenepoel en Van Aert revalideren bij zelfde kinesist
- 24/04Belgische mannen laten steken vallen in kwalificaties op het EK turnen
- 23/04Ruim verslag van match 3 in de volleybalfinale: Maaseik - Roeselare
- 23/04Olympiër Nicolas De Kerpel wordt podcasthost: "Mentale problemen bespreken"
- 23/04Rode Duivels krijgen nieuwe kleedkamers in het Koning Boudewijnstadion
- 23/04Limburg United boekt 85-93-zege tegen Groningen
- 22/04Beerschot viert titel in 1B op Antwerps stadhuis met de fans
- 22/04Lotte Kopecky zet alles op de Spelen, en gaat niet naar de Tour
KBVB wil meer meisjes doen voetballen met behulp van Disney
Om de doelstelling te halen om tegen 2024 het aantal voetballende meisjes te verdubbelen tot 80.000, slaat de Koninklijke Belgische Voetbalbond (KBVB) de handen in elkaar met Disney.
België telt momenteel 40.000 voetbalsters en dat zijn voornamelijk volwassen vrouwen. Om dat aantal te verdubbelen en om meer jonge meisjes aan het voetballen te krijgen nemen 30 Belgische clubs vanaf maart deel aan het pilootproject Playmakers, een samenwerking tussen UEFA en Disney om de jongste meisjes (5 tot 8 jaar) op een ludieke manier in contact te brengen met voetbal.
"Dit project sluit volledig aan bij ons strategisch plan. "Groeien aan de basis" is een van onze speerpunten en met dit project hopen we om veel nieuwe meisjes kennis te laten maken met onze mooie sport", zegt Katrien Jans, manager van het vrouwenvoetbal bij de KBVB.
Het coachingprogramma is gebaseerd op het naspelen van scènes uit Disneyfilms. "Onderzoek toont aan dat de interesse in een sport toeneemt als de coaching gebaseerd is op verhalen", zegt Jans.
Red Flames en Anderlecht-speelsters Tine De Caigny en Charlotte Tison zijn de Belgische ambassadrices van het nieuwe coachingprogramma.
"Als wij destijds in onze kindertijd ook door zo'n project ondersteund waren geweest, hadden we al veel vroeger met en tegen meisjesploegen kunnen spelen en stonden we allicht ook in onze ontwikkeling al een pak verder", zegt De Caigny.
Ook Tison is van fan het project. "Ik keek net als elk kind naar Disney. Dit prachtige project zal veel jonge meisjes aanmoedigen om te voetballen. Ik ben blij dat de grootste speler in zijn sector onze sport op zo'n originele manier ondersteunt."