Ga naar de inhoud

"Europees voetbal zal evolueren naar Amerikaans competitiemodel"

 ma 6 januari 2020 21:25

Ook in de eerste podcast van De Tribune van 2020 bespreken twee gasten onderwerpen die de sportactualiteit beheers(t)en. En het zal niet verbazen dat het in deze aflevering vooral over geld en voetbal zal gaan, want Dries Bervoet, politiek sportjournalist van De Tijd, schuift aan bij Sporza-journalist Tom Boudeweel.

In deze aflevering hoort u ook:

  • Waarom de beste American footballspeler aller tijden geen tomaten eet.
  • Hoe het komt dat een land zonder bergen en waar nog geen vlokje sneeuw viel deze winter, ineens topskiërs voortbrengt.
  • Welke Belgische clubs er financieel goed, minder goed of zelfs slecht aan toe zijn.
  • Hoe slechte financiën en mindere prestaties ervoor zorgen dat een club in een vicieuze cirkel kan terechtkomen.
  • Wat Disney en Mickey Mouse gemeen hebben met de mondialisering van het voetbal.

Grote Europese clubs gaan zelf een competitie beginnen

Als de hervorming van het Europese voetbal ter sprake komt, trapt Dries Bervoet meteen een open deur in: "Het gaat over geld, macht en controle. Hoe het allemaal zal kristalliseren weet ik niet, maar ik denk dat we zullen evolueren naar een model zoals de NBA of NFL, waar de beste clubs op competitieniveau tegen elkaar uitkomen."

 

Het format van de Champions League zoals we het nu kennen, zal volgens Bervoet verschuiven naar de weekends en de wedstrijden worden niet enkel beperkt tot Europa. "We mogen niet vergeten dat de clubs, het product, in Europa zitten. Maar de consument zit niet alleen in Europa, maar ook in Azië, China of Amerika."

 

"We zien ook dat grote multinationals lonken naar tv-rechten. Ze zien dat daar veel geld mee te verdienen is. Tot slot we mogen ook niet vergeten dat voetbal een product geworden is, dat vastgekoppeld is aan de wereldmarkt. En voetbal is ook niet meer onderhevig aan economische wetten, want die groei is al 20 jaar onafgebroken."

Clubs willen wereldwijd meespelen, zoals Coca Cola en de McDonald's. Dat verhaal is te realiseren door de internationale markt aan te boren.

Dries Bervoet, De Tijd

In Europa zijn er 30 à 40 clubs die zo’n competitie voor ogen hebben. En Bervoet denkt niet dat de UEFA of de FIFA hierover zullen beslissen, noch de Bundesliga of La Liga. "De clubs zullen dat zelf in handen nemen. Want zij zijn de drijvende kracht achter het voetbal."

 

"Clubs willen wereldwijd meespelen. Net zoals andere wereldmerken als Coca Cola en McDonald's. Dat verhaal is te realiseren door de internationale markt te gaan aanboren."

 

"Er is geen twijfel meer. Op één of andere manier gaat men in 2024, wanneer het televisiecontract afloopt, met iets beginnen. De Premier League is al een beetje het wereldmerk dat overal in de wereld zijn product kan verkopen. Maar als puntje bij paaltje komt, zullen clubs zoals Liverpool, Manchester en Chelsea eieren voor hun geld kiezen."

Niet noodzakelijk een negatieve tendens

We mogen volgens Bervoet ook niet negatief doen over deze tendens, die opnieuw verwijst naar de hoge kwaliteit van de Amerikaanse sporten. "Hypercommercieel is voor onze Europese markt misschien vrij nieuw. Maar wat daaruit komt, hoeft daarom niet slecht te zijn."

 

Vorige week overleed NBA-bezieler David Stern, die entertainment en sport over dezelfde kam scheerde. "Disney heeft pretparken, wij hebben stadions. Zij hebben Mickey Mouse en wij hebben Michael Jordan. Ik denk dat dit niet zover van de waarheid is, eerlijk gezegd, zeker anno 2020."

 

Het enige probleem is de laag eronder en wat die clubs dan nog zullen doen. En hierin ziet Tom Boudeweel een beangstigende gedachte voor het Belgische voetbal.  "Ik vind het niet goed, want er zal hoogstens één Belgische of Nederlandse club bij zijn - volgens Bervoet zelfs géén - maar we gaan het niet tegenhouden."

Download de podcast van De Tribune

Dries Bervoet, journalist De Tijd
Tom Boudeweel, Sporza