Ga naar de inhoud

WK wielrennen 2019

  race winnaar
zon gemengde ploegentijdrit Nederland
maa tijdrit junioren vrouwen Garejeva (Rus)
maa tijdrit junioren mannen Tiberi (Ita)
din tijdrit beloften mannen Bjerg (Den)
din tijdrit elite vrouwen Dygert Owen (VS)
woe tijdrit elite mannen Dennis (Aus)
don wegrit junioren mannen Simmons (VS)
vri wegrit junioren vrouwen Jastrab (VS)
vri wegrit beloften mannen Battistella (Ita)
zat wegrit elite vrouwen Van Vleuten (Ned)
zon 9.40u wegrit elite mannen Pedersen (Den)

 klassement

naampuntenploeg
1
Primož Roglic
4705,28
Team Jumbo - VismaTJV
2
Julian Alaphilippe
3569,95
Deceuninck - Quick-StepDQT
3
Jakob Fuglsang
3472,50
Astana Pro TeamAST
4
Egan Bernal
3346,75
Team INEOSINS
5
Alejandro Valverde
3297,00
Movistar TeamMOV
6
Greg Van Avermaet
2947,33
CCC TeamCCC
7
Pascal Ackermann
2538,00
BORA - hansgroheBOH
8
Alexander Kristoff
2484,50
UAE Team EmiratesUAD
9
Elia Viviani
2392,12
Deceuninck - Quick-StepDQT
10
Peter Sagan
2232,00
BORA - hansgroheBOH
ploegpunten
1
Deceuninck - Quick-Step
14835,15
2
BORA - hansgrohe
14192,86
3
Team Jumbo - Visma
13128,07
4
UAE Team Emirates
11765,33
5
Astana Pro Team
11474,50
6
Team INEOS
10547,08
7
Movistar Team
10398,00
8
Mitchelton - Scott
9093,74
9
Lotto - Soudal
8741,94
10
Trek - Segafredo
8248,00
ploegpunten
1
België
13491,09
2
Italië
11747,48
3
Nederland
11388,14
4
Frankrijk
10909,95
5
Colombia
10710,71
6
Spanje
10039,62
7
Slovenië
9521,40
8
Duitsland
9373,33
9
Australië
8820,45
10
Denemarken
8138,19

meest recent

Trainer over Evenepoel: "Zag nooit een 19-jarige die doet wat hij doet"

 di 17 september 2019 11:51
Koen Pelgrim en Remco Evenepoel
Koen Pelgrim en Remco Evenepoel

In een nieuwe aflevering van de podcast Sporza Koers had Christophe Vandegoor een goed gesprek met Koen Pelgrim, de trainer van onder meer Remco Evenepoel. Een jaar na zijn dubbelslag op het WK bij de junioren stoomt Evenepoel zich klaar voor zijn eerste WK bij de grote jongens. 

Je kunt de podcast met Koen Pelgrim hier beluisteren, maar natuurlijk ook waar je normaal je podcasts downloadt (iTunes, Soundcloud of Spotify).

"Geef Remco 100 meter en je moet al serieus rijden"

Na zijn Europese titel in het tijdrijden was Remco Evenepoel al zeker dat hij op het WK de tijdrit mocht rijden. Daar kwam vorige week ook nog de wegrit bij. "De tijdrit was altijd al een doel voor Remco", zegt Koen Pelgrim. "De wegrit zal ook een mooie ervaring zijn, ook naar volgend jaar toe. Dat parcours zou hem nog beter moeten liggen, al weet je nooit met hem."

 

"Ik denk dat dat ook een beetje de reden is waarom Rik Verbrugghe Remco geselecteerd heeft. Geef hem 100 meter en je moet al serieus rijden achter hem. Als het al een lastige koers geweest is en de organisatie is niet 100%, dan weet je nooit."

 

Wat zijn Evenepoels ambities in de tijdrit? "Top 10 zou een goed resultaat zijn, maar als je een EK kunt winnen op een parcours dat niet 100% je ding is, kun je ook op een WK dicht eindigen. Er komen natuurlijk nog nieuwe namen aan de start die er op het EK niet bij waren, zoals Campenaerts en Dennis. Het is ook afwachten hoe goed zij zullen zijn."

Remco Evenepoel tijdens de Baloise Belgium Tour.
Remco Evenepoel tijdens de Baloise Belgium Tour.

"Hij doet dingen die je niet verwacht van een ventje van 62 kg"

Remco Evenepoel werd ondanks zijn jeugdige leeftijd al met alle mogelijke superlatieven overladen. Is hij echt zo uitzonderlijk? "Als je hem vergelijkt met andere profs die belangrijke koersen winnen, zie je niet meteen veel verschil. Maar wat hij op zijn leeftijd doet, is natuurlijk wel exceptioneel", zegt Pelgrim.

 

"We hebben al eerder renners gehad die klassiekers winnen, maar ik heb nog nooit een 19-jarige gezien die kan wat Remco kan. Waaraan dat dan ligt? Dat is een combinatie van veel factoren. Fysiek is hij ontzettend getalenteerd. Hij kan heel hard op het vlakke rijden, dat zie je niet vaak bij een renner van zijn gewichtsklasse."

 

"Hij is ook flexibel en kan redelijk diep zitten. Hij is heel aerodynamisch, zowel op een tijdritfiets als op een gewone fiets. Dat maakt dat hij heel hard kan rijden op het vlakke. Zo doet hij dingen die je niet verwacht van een ventje van 62 kilogram."

 

"Bovendien gaat hij ook niet kapot als hij heel hard fietst. Op het einde van een koers kan hij nog bijna net zo hard fietsen als in het begin. Kijk maar naar San Sebastian en hoe hij daar op die laatste klim nog bergop reed. Er was weinig slijtage van de inspanningen die hij daarvoor al gedaan had. Dat is een grote kwaliteit, terwijl dat vaak iets is dat moet groeien door de jaren. Het is een combinatie van goeie genen, talent en hard werken."

We hebben al eerder renners gehad die klassiekers winnen, maar ik heb nog nooit een 19-jarige gezien die kan wat Remco kan.

Koen Pelgrim

"Remco zet nog steeds stappen vooruit"

"Op lange termijn wil Remco naar het rondewerk evolueren", gaat Koen Pelgrim voort. "Dat kan hij ook, want hij heeft een goeie tijdrit en rijdt heel goed bergop. De Tour is dan uiteraard de droom van iedere jonge renner. Voor een ronderenner is de Ronde van Frankrijk het allerhoogste doel."

 

"Een logische stap in die richting is om eerst een klassement proberen te rijden in een rittenkoers als Parijs-Nice of de Tirreno. Het was wel altijd het idee om hem in zijn eerste twee jaar geen grote ronde te laten rijden."

 

Als junior had Evenepoel al een groot trainingsvolume. "Maar hij zet nog steeds stappen vooruit. Er kan nog wat bij", ziet Pelgrim. "Hij is uitzonderlijk gedreven en soms moet je hem wel afremmen. Een rustige dag betekent een uurtje fietsen, geen 3 uur. Daar moet je wel op hameren bij hem."

 

Wat doet Evenepoel nog in de aanloop naar het WK? "Maandag keert hij terug uit Canada, dinsdag is een recuperatiedag. Woensdag hebben we een rustige training gepland, donderdag of vrijdag doen we nog een flinke training in de Ardennen. Een rondje van zo'n 180 kilometer met 3.500 hoogtemeters. Voor een tijdrit van meer dan een uur is zo'n stevige training sowieso goed."

Remco Evenepoel op zijn tijdritfiets.
Remco Evenepoel op zijn tijdritfiets.

Beluister andere afleveringen van Sporza Koers podcast