Ga naar de inhoud

Stefan over zoon Liam Everts: "Vroeg of laat kan hij voor een wereldtitel rijden"

 za 25 januari 2020 10:30
Liam Everts.

Zonen die in de voetsporen willen treden van hun succesvolle vaders: naast veldrijder Thibau Nys (17) is er met motorcrosser Liam Everts (15) nog zo'n jonge diamant die maar wat graag het palmares van zijn vader wil benaderen. Sporza sprak met Stefan Everts over de carrièreplanning van zijn zoon en de toekomst van de Belgische motorcross.

"Ik wil niet te snel vooruit gaan met Liam"

2019 is een hels jaar geweest voor 10-voudig wereldkampioen Stefan Everts na zijn malaria-aanval, maar ondanks alle ellende heeft zoon Liam Everts "grote stappen gezet", vertelt Everts senior.

 

"Vorig jaar was hij in zijn rookieseizoen bij de 125cc een van de jongste, kleinste en lichtste deelnemers. Maar Liam is enorm gegroeid en is wat zwaarder geworden. Hij heeft een goeie winter gehad en zijn inzet is enorm. Hij is gemotiveerd om een goed seizoen te rijden", vertelt vader Everts over zijn zoon en poulain.

 

Is Liam Everts dan dé toekomst van de Belgische motorcross? Of gaat die stelling een brug te ver? "Iedereen zegt dat en dus kunnen we daar niet omheen. Hij heeft het van geen vreemden. Het zit er in, maar bijvoorbeeld een blessure kan heel veel veranderen."

 

"Ik verwacht wel dat hij er vroeg of laat kan staan om voor een wereldtitel te rijden. Maar ik wil vooral niet te snel vooruit gaan. Dan bekoop je dat toch met een blessure en dat moet je op deze leeftijd vermijden. Je moet progressief kunnen werken."

 

Everts jr. moet zijn carrière als topsporter voorlopig nog combineren met het schoolwerk. "Hij doet dat met de examencommissie en thuisleren. Deze winter heeft hij al heel veel examens kunnen doen. Hij doet heel hard zijn best en wil dat zo snel mogelijk afgehandeld hebben. Het is de bedoeling om eind dit jaar het schoolwerk af te hebben."

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen (Instagram). U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.

"Ik hoef niet hard te zijn, want Liam is hard voor zichzelf"

De buitenwereld verlangt naar een nieuwe Belgische motorcrosstopper. Op welke termijn zou Liam Everts de aansluiting met de wereldtop kunnen maken? "Dat kan misschien 2 à 3 jaar duren, afhankelijk van hoe hij zich ontwikkelt", schetst vader Everts.

 

"Hij is nu 15 jaar en zit volop in zijn puberteit. We hebben er nog niet zoveel van gemerkt, maar hij wordt een jongeman. Dit seizoen rijdt hij nog het Europese 125cc-kampioenschap en zal hij ook al enkele wedstrijden in de 250cc-klasse rijden als voorbereiding op volgend seizoen."

 

Is papa Stefan een harde coach voor de jongste telg van de generatie Everts? "Ik hoef niet hard te zijn, want Liam is hard voor zichzelf. Hij is niet bang om zich moe te maken."

 

"Onze communicatie is alleszins enorm vooruitgegaan. We hebben met een sportpsycholoog samengewerkt en die heeft ons veel bijgebracht. Ik besef de risico's van het vak en ik probeer de gulden middenweg te vinden in mijn communicatie."

 

"Het is natuurlijk ook heel fijn om dit als vader en zoon samen te kunnen beleven. Zijn inzet is fantastisch. Hij heeft enorm veel ambitie en wil er vroeg of laat staan." 

"De tijden met meerdere kampioenen komen nooit meer terug"

Het is dus misschien wachten op de ontbolstering van Liam Everts om de Belgische motorcross weer op de kaart te zetten. De Belgische vertegenwoordigers komen tegenwoordig duidelijk tekort om mee te strijden voor de allerhoogste prijzen. Is dat een momentopname of moeten we ons verzoenen met die neerwaartse evolutie?

 

Stefan Everts: "De tijden waarin we gewoon geraakt waren aan meerdere kampioenen, die zijn voorbij. En die zullen nooit meer terugkomen. Er is vandaag geen kwantiteit meer in de motorsport. En uit kwantiteit haal je kwaliteit."

 

"Alles bloedt hier stilaan dood. Dat is zo. Dat is erg om te zeggen. In de MXGP hebben we geen kandidaten voor de titel. In de MX2 hebben we Jago Geerts, die vorig seizoen 3e werd. Hij kan dit seizoen meerijden voor de titel, maar de concurrentie is enorm."

 

Kan Everts de vinger op de wonde leggen voor die achteruitgang in België? "Dat proces is al vele jaren aan de gang. De motorrijdersbond had 30 jaar geleden al moeten inzien dat het deze richting zou uitgaan."

 

"We hebben geprobeerd om meer circuits te hebben in België, maar dat is hier niet haalbaar. Het is een heel triestige zaak. Voor de toekomst van onze zoon moeten we nu Europa rondreizen. Vroeger was België the place to be. Nu niet meer. Maar als we verder willen voor de toekomst van Liam, dan moeten we andere oplossingen zoeken. En die vinden we wel."