Te weinig starters? "Renners uit de 2e en 3e lijn eisen te veel startgeld"

ma 09/10/2017 - 17:38 In de eerste manche van de DVV-trofee in Ronse stonden er maar 23 eliterenners aan de start. Organisator Erwin Vervecken ziet een paar verklaringen, een daarvan is het startgeld. "Renners uit de tweede en de derde rij proberen mee te liften op het succes van de cross. Misschien moeten we dat systeem afschaffen en gewoon het prijzengeld verhogen."

"Renners gaan liever punten sprokkelen in het buitenland"

Het publiek in Ronse kon tijdens de wedstrijd bij de mannen maar voor 23 renners supporteren. Bijzonder weinig. "Wij hadden ook liever 30 renners aan de start gezien natuurlijk", vertelt Vervecken, zelf ex-veldrijder. "Maar het is niet allemaal negatief. Alle toppers waren er en daar komen de mensen toch voor naar de cross."

Renners die uit de top 50 van de UCI-ranking dreigen te vallen, gaan in het buitenland koersen om daar punten te sprokkelen. Voor de internationalisering van de cross is dat niet slecht.
Erwin Vervecken

"Het is ook vooral bij de mannen dat we dit zien. Bij de nieuwelingen, junioren en beloften raken we makkelijk aan het maximum aantal deelnemers."

"Er zijn verschillende redenen voor het wegblijven van renners. Een van de grootste redenen is dat renners die uit de top 50 van de UCI-ranking dreigen te vallen in het buitenland gaan koersen om daar punten te sprokkelen. Voor de internationalisering van de cross is dat niet slecht, maar voor de Belgische crossen wel natuurlijk. Vorig weekend waren David van der Poel en Vincent Baestaens bijvoorbeeld in Frankrijk."

"Daarnaast is er ook een reglement van de Belgische wielerbond dat zegt dat je een bepaald aantal punten moet hebben om aan een elitecross te mogen deelnemen. Renners die zouden willen starten, moeten daardoor in B-crossen toch regelmatig top 10 rijden."

"We zouden het systeem van de startgelden moeten afschaffen"

"Het is natuurlijk ook een kwestie van geld. Veel renners verwachten een startcontract. In die 7 of 8 jaar dat ik al onderhandel over die contracten, is het budget nog gestegen. Tegenover het tijdperk met Sven Nys toch zo'n 15 procent."

Ik heb er geen probleem mee dat de toppers goed verdienen. Zij brengen het publiek naar de cross. Het zijn vooral de renners uit de tweede of de derde rij die willen meeliften op het succes. Als zij niet betaald worden, dan komen ze niet.
Erwin Vervecken

"Het budget voor startgelden schommelt rond de 50.000 tot 60.000 euro. Zeker 80 procent, zo'n 45.000 euro, daarvan gaat naar de elite. Toen ik begon als renner was dat nog geen 10.000 euro. Dat budget kan niet meer stijgen. Het is nu al vaak scharrelen om het budget rond te krijgen want ook bijvoorbeeld de kosten voor veiligheid zijn gestegen."

"Ik heb er geen probleem mee dat de toppers goed verdienen. Zij brengen het publiek naar de cross. Het zijn vooral de renners uit de tweede of de derde rij die willen meeliften op het succes. Als zij niet betaald worden, dan komen ze niet."

"Daar zijn een paar renners bij waarvan ik vind dat ze overbetaald worden. Moeten ze eigenlijk wel betaald worden? Het is scheefgegroeid. We zouden ze niet meer kunnen betalen, maar dan moet er consensus zijn tussen alle organisatoren."

"Het zou nog beter zijn om het systeem van startgeld af te schaffen. Dat bestaat ook bijna alleen nog maar in de cross. Op de weg zie je het nog bij kermiskoersen maar daar krijgen alleen de echte toppers geld. Daar moeten we volgens mij naartoe. Alleen de absolute top startgeld geven en voor de rest het prijzengeld verhogen. Dan moeten ze rijden voor hun geld."

Het lage aantal deelnemers was ook ex-veldrijder Taramarcaz niet ontgaan: