Rodania slaat andere weg in: verdwijnt iconische deuntje uit de koers?

vr 05/01/2018 - 12:02 De koers zal er in ons land volgend seizoen iets anders uitzien. Na meer dan 60 jaar verandert het Belgische uurwerkenmerk Rodania van koers. De aanwezigheid in wielerwedstrijden wordt grondig teruggeschroefd. Een strategische beslissing, legt CEO William Longueville uit. "We richten ons niet meer op de sporthorloges, maar op de traditionele kwaliteitshorloges."

Het iconische Rodania-deuntje "Ta ta ta taaa, Ro-da-ni-aaaa" werd in 1954 bedacht door Manfred Aebi, de toenmalige sterke man achter het Belgische merk met Zwitserse roots.

Al meer dan 60 jaar staat het deuntje synoniem voor een aanstormend peloton. Aebi zocht een manier om Rodania bekend te maken bij het grote publiek en vond die bij de koers. Sindsdien rijdt de Rodania-auto voorop bij zowat elke wielerwedstrijd.

Maar aan die connectie komt weldra een einde. "Rodania heeft een moeilijke periode achter de rug. We zijn nu bezig om ons te herpositioneren op de markt", zegt William Longueville aan onze redactie. Hij is de CEO van Montebi, de groep waar Rodania deel van uitmaakt.

"We gaan ons richten op de traditionele kwaliteitshorloges, niet meer op de sporthorloges, want daar is de concurrentie moordend."

"Zal ad hoc nog gespeeld worden"

Een van de gevolgen is dat Rodania minder aanwezig zal zijn in wielerwedstrijden. "De sponsoring verdwijnt niet helemaal, maar het zal een heel stuk minder zijn", zegt Longueville.

Hij heeft er begrip voor dat de berichten over het schrappen van het deuntje emotionele reacties losmaken. "Het is tijd voor iets nieuws. Ad hoc of bij speciale gelegenheden zal het nog gespeeld worden, maar zeker niet meer op dezelfde schaal."

Een vertrouwd koersgeluid, binnenkort verleden tijd:

De geboorte van een geniale oorwurm (Man Bijt Hond, 2012)

vod