Leinders: "Vandoorne rijdt vaak met minder snelle wagen dan Alonso"

ma 31/07/2017 - 08:21 Na de teleurstelling op Silverstone heeft Stoffel Vandoorne in Hongarije eindelijk zijn eerste WK-punt gescoord. "Het ergste is achter de rug", zegt F1-analist Bas Leinders. "McLaren had tijd nodig, Rome is ook niet gebouwd op één dag."

Leinders: "Ontwikkeling van nieuw onderdeel vraagt tijd"

14e in Canada, 12e in Oostenrijk, 11e in Groot-Brittannië en nu eindelijk in de top 10 in Hongarije: de resultaten van Stoffel Vandoorne gaan in stijgende lijn. 

Er waren heel veel problemen en alle onderdelen moeten op elkaar worden afgesteld. Daar knelt meestal het schoentje.
Bas Leinders

"Stapje voor stapje gaat het vooruit, het ergste is achter de rug", zegt analist Bas Leinders.

"Van McLaren verwacht je eigenlijk dat ze racen voor het podium, maar dat is nog niet aan de orde. Ze komen van ver, het is al positief dat er vooruitgang is."

"Rome is ook niet gebouwd op één dag. Er waren heel veel problemen en alle onderdelen moeten op elkaar worden afgesteld. Daar knelt meestal het schoentje, want dat vraagt tijd."

"Een nieuw onderdeel moet worden uitgetekend, er is een prototype nodig dat uitgebreid wordt getest en dan pas kan het op de wagen worden gemonteerd. Soms duurt dat drie tot vier maanden."

Leinders: "Vandoorne heeft betere verstandhouding met ingenieur"

Heeft Vandoorne dan eindelijk de juiste afstellingen voor zijn bolide gevonden? "Hij heeft in elk geval een betere verstandhouding met zijn ingenieur, die nu specifiek naar oplossingen zoekt voor de rijstijl van Vandoorne."

"Je mag ook niet vergeten dat Vandoorne naast Fernando Alonso rijdt, een tweevoudig wereldkampioen. Soms is het niet mogelijk om twee onderdelen tegelijk te produceren en dan kreeg Alonso altijd het beste onderdeel. Vaak reed Stoffel zo met een minder snelle wagen rond."

"Het absolute doel voor Vandoorne is nu om punten te blijven scoren, te beginnen in Francorchamps. Met die evoluties staan ze er hopelijk volgend seizoen beter voor."

Tweet: