Looptips van topsportcoach Paul Van Den Bosch

di 18/06/2013 - 14:00 Wil je opnieuw lopen? Of wil je sneller en langer kunnen lopen? Topsportcoach Paul Van Den Bosch geeft tips om vooruit te komen. Haal er uw voordeel uit.

Tip 1: weer gaan lopen? Doe het stap voor stap

Lopen is een heel belastende sport. Beginnen of opnieuw beginnen na een periode van inactiviteit moet doordacht gebeuren.

VRT

Van Den Bosch: "Als je er een tijdje uit geweest bent, dan moet je je lichaam de tijd geven om weer aan te passen. Je moet dan altijd beginnen op een veel lager niveau dan dat waarop je gestopt was."

"De boodschap is om tegen een lage intensiteit en stap voor stap weer op te bouwen. Concreet wil dat zeggen per week een maximale toename van 10 tot 15% in hoeveelheid looptraining. Zowel in aantal loopkilometers als in loopduur."

"Elke loper heeft een belastbaarheidsgrens. Het heeft weinig zin om daar tegen te vechten. Als die grens bereikt is, moet je proberen te verbeteren met de trainingshoeveelheid die je aankan."

VRT vod

Tip 2: sneller lopen? Bouw tempo's in

Voor lopers die hun looptempo willen verhogen heeft Paul Van Den Bosch de goede raad dat de basisuithouding in de eerste plaats voldoende moet zijn. "Wanneer heb je voldoende basis? Vanaf het ogenblik dat je in staat bent om zonder problemen een uur te lopen en je je weer fit voelt na een douche."

VRT

"Om dan sneller te lopen moet je looptempo's inbrengen in je trainingsschema. Je kan daarbij uitgaan van je gevoel, je kan gaan werken op percentages van je maximale hartslag en je kan je baseren op looptempo's op je beste 10 kilometer."

"De meest wetenschappelijke methode is er eentje waarbij je naast je snelheid en hartslag ook je melkzuur laat analyseren. Op basis daarvan heb je nauwkeurige informatie over je loopvermogen."

"Bedoeling is dat je kortere afstanden gaat lopen tegen een hogere hartslag. Naargelang je beter in conditie bent, kun je intensieve herhalingen steeds korter op elkaar laten komen. Je moet er wel op letten dat je laatste herhaling even snel is als je eerste."

VRT vod

Tip 3: wat moet ik eten en drinken?

Voeding is uiterst belangrijk voor een sporter, zeker in voorbereiding op een wedstrijd. "Voor een wedstrijd komt het erop aan dat je suikerreserves volledig zijn."

VRT

"De verbranding van je suikers geeft je energie. Hoe meer suikerreserves, hoe beter je kunt presteren. De dagen voor een wedstrijd mag je al iets meer suikers eten. Zo ben je zeker dat je spieren ervan verzadigd zijn."

"Heel belangrijk is je ontbijt voor een wedstrijd. Ten eerste moet je voeding volledig verteerd zijn. Ten tweede moet je zorgen dat wat in je maag zit, energie geeft. Vetten en eiwitten bijvoorbeeld geven je dat niet."

"Hoeveel eet je dan? Een persoon van 70 kg eet drie uur voor een wedstrijd best vier pistolets met confituur en cornflakes met magere melk. Tot de start drink je vanaf dan enkel nog water. Tijdens de opwarming 20 minuten voor de wedstrijd kies je dan nog voor een isotone dorstlesser."

VRT vod